Karen den Boer deed voor haar studie Management, Economie en Recht aan de Avans Hogeschool onderzoek naar het project maatschappelijk verantwoord ondernemen bij het COS West en Midden Brabant. Het COS heeft enkele jaren gelden besloten zich op MVO te gaan richten. Echter, MVO blijkt een lastig project te zijn en het is moeilijk om aansprekende diensten aan het MKB te bieden. Daarom deed Den Boer onderzoek naar de wensen van het MKB.

Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van het GAP-model. Dit model geeft vijf fasen aan waarin een gat kan ontstaan tussen de verwachtingen van de klant en de beleving van de dienstverlening die aangeboden wordt. Interviews met MKB-bedrijven en -experts zijn de belangrijkste input van het onderzoek.

Ã?

Geen ondersteuning

Het COS is niet de enige MVO-dienstverlener, het aantal aanbieders neemt snel toe. Wat echter opvalt is dat het bedrijfsleven en vooral het MKB weinig gebruik maakt van deze MVO-dienstverleners. Meer dan 85 procent van de MKB-bedrijven dat op een verantwoorde manier werkt, krijgt geen enkele ondersteuning bij MVO. MVO is dus een lastig onderwerp voor vele organisaties.

Wat blijkt is dat de MVO-dienstverlener is het algemeen een negatief imago heeft. Het MKB heeft het beeld van onpraktische organisaties die veel eisen stellen aan het bedrijf.

Het COS zal daarom hard aan haar imago moeten werken om door het MKB als een positieve uitzondering beschouwd te worden. Dit kan zij doen door het MKB keuzevrijheid te bieden en door met een gezamenlijke, positieve boodschap naar buiten te treden.

Ã?

Seminar

Een veel aangeboden dienst is het MVO-seminar, ook het COS organiseert deze dienst. Echter, het blijkt dat ondernemers dit geen aantrekkelijke dienst vinden. Praktijkvoorbeelden van andere bedrijven en eenvoudige mogelijkheden om maatschappelijk verantwoord te ondernemen, zijn het meest gewenst onder de ondernemers. Het COS kan deze diensten aanbieden in de vorm van een MVO-waaier. Een doelgroep die daarvoor interessant is, is het microbedrijf. Deze doelgroep wordt door veel andere MVO-dienstverleners vergeten.