Als wij alle crisissen even op een rijtje zetten, dan is de enige conclusie die je kan trekken dat er momenteel heel veel misgaat. Laten wij ze even benoemen. Wij kampen met een klimaatcrisis, een watercrisis, een biodiversiteitscrisis, onze bodems raken uitgeput en onze oceanen vervuild. Ondertussen leven miljarden mensen in hongersnood en dan heb ik het niet eens over de woningcrisis, arbeidscrisis, immigratiecrisis en het feit dat onze democratie steeds meer onder druk staat. En dan is er nog een verschrikkelijke oorlog in de Oekraïne. Los van de ellende die miljoenen Oekraïners moeten doorstaan, leidt deze vreselijke oorlog bij ons tot een ongekende energie-, inflatie-, koopkrachtcrisis met alle gevolgen van dien.

Ook de biologische sector heeft behoorlijk last van de energie- en koopkrachtcrisis. Biologische ondernemers worden getroffen door zowel hogere kosten als een dalende markt. En dat is bijzonder wrang in een tijd dat de biologische beweging de wind mee heeft en alle seinen op groen staan. Met name de perceptie dat biologische producten “te duur” zijn, zit ons behoorlijk in de weg. Ik heb het nadrukkelijk over perceptie omdat biologische producten helemaal niet te duur zijn. Het alternatief is gewoon te goedkoop. Niet voor niets steunen wij de oproep van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aan minister Adema van LNV om, als het gaat om de ontwikkeling van de markt, nadrukkelijk te focussen op de externe, verborgen kosten oftewel de “Echte Prijs”.

Maar er moet natuurlijk veel meer gebeuren. Biologisch heeft ontzettend veel bewezen, waardevolle voordelen voor mens, dier en milieu. Dat verhaal moeten wij met zijn allen beter gaan vertellen. De meeste mensen kunnen zich vinden in deze conclusie, toch ontvangen wij regelmatig de vraag welke verhalen en claims je wettelijk kan maken. Mag je nu wel of niet iets zeggen over gezondheid? Welke bewezen voordelen zijn er voor de biodiversiteit? En wat kun je op een verpakking melden over zo’n ingewikkeld onderwerp als bodemvruchtbaarheid?

Om die vragen te beantwoorden, hebben wij samen met onze vrienden bij Précon een nieuwe Greenpaper opgesteld over wat je wel en niet mag “claimen” over biologisch. Deze informatie biedt ondernemers veel meer handelingsperspectief en zelfvertrouwen om vervolgens actiever over de bewezen voordelen van biologisch te communiceren. Het doel? Steeds meer consumenten enthousiasmeren om een actieve rol te spelen in het leefbaar houden van onze prachtige planeet.

Michaël Wilde, directeur BioNext

Greenpaper ‘Biologisch, wat mat je zeggen?’

Wil jij je consumenten overtuigen van de vele voordelen van je biologische product? Maar weet je niet zo goed wat je mag communiceren?
Download de Greenpaper op deze pagina.