Medewerkers zijn belangrijker dan klanten

Bron
Eurib

Bij veel retailers hangt de vlag ‘halfstok’. De consument doet zijn of haar aankopen niet vanzelfsprekend meer bij oude en vertrouwde formules zoals Blokker, HEMA of V&D. Het gevolg is dat deze winkelketens op zoek gaan naar nieuwe ‘waarheden’; ze verliezen hun (merk-) focus en zetten vaak zwaar in op kostenreductie waaronder het verlagen van lonen. Maar is dit wel een goed idee? Amerikaanse succescases laten zien dat je juist beter niet op medewerkers kunt bezuinigen.

In de Verenigde Staten zit de arbeidsmarkt iets ‘harder’ in elkaar dan bij ons. Vooral bij fastfoodketens en retailers zijn de arbeidsvoorwaarden daar minder gunstig. Een van de dingen die daar nu echter langzamerhand duidelijk wordt, is dat bedrijven in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen hun voordeel kunnen doen door medewerkers beter te belonen en dit op een gepaste manier naar buiten toe duidelijk te maken. Dit heeft niet alleen een positief effect op de arbeidsmarkt (“better employee treatment helps attract better talent”), maar ook op klanten en daarmee op de omzet en de winst. Zeynep Ton – hoogleraar aan MIT – stelt op basis van onderzoek zelfs:
Companies that have a combination of operational excellence and investment in people offer much better service than their competitors do, so customers have a reason to shop at these places rather than others.

Lees het volledige artikel

Share Button