De nieuwe due diligence-wetgeving voor Nederland en Europa – die in de komende jaren ingevoerd wordt – maakt bedrijven die wereldwijd handelen verantwoordelijk voor hun eigen bedrijfsactiviteiten én die van handelspartners in de keten. Europarlementariër en initiatiefnemer van de wet Lara Wolters vertelde eerder aan MVO Nederland dat ze aanstuurt op een inspanningsverplichting voor bedrijven. Oftewel: ondernemers moeten risicoanalyses uitvoeren in hun keten én bij misstanden maatregelen nemen. En dat heeft vele voordelen, niet alleen voor mens en milieu maar ook voor je eigen bedrijf.

Binnen het duurzame-bedrijvennetwerk van MVO Nederland zijn ondernemers al druk bezig met internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (imvo). Veel van die bedrijven voelen zich verantwoordelijk voor de invloed van hun keten op mens en milieu. En hoewel dit een onwijs belangrijke drijfveer is, is het zeker niet de enige reden om aan de slag te gaan met mvo-risicomanagement. Uit onderzoek van de Universiteit Maastricht blijkt dat bedrijven die mvo proactief integreren in hun kernstrategie betere sociale en financiële prestaties leveren1. Het gaat dan onder meer om verlaagde CO2-uitstoot, een betere relatie met je medewerkers, minder mvo-controverses en een hoger rendement. Ik zet vier voordelen van mvo-risicomanagement voor jouw bedrijf op een rij.

1. Verbeter de relatie met je leverancier

Transparantie in je productieketen vraagt om intensievere handelsrelaties. En wat blijkt? Die zijn niet alleen goed voor mens en milieu. Zo laat een aantal studies zien dat bedrijven met intensieve handelsrelaties beter uit de coronacrisis zijn gekomen. Goed contact en wederzijds vertrouwen zorgen ervoor dat bedrijven bij problemen samen naar oplossingen zoeken. Dit verbetert de kwaliteit en leveringszekerheid van een product.

Zo is onze partner Seepje afgelopen jaar een directe langdurige relatie aangegaan met een boerencoöperatie in Nepal: “Door met elkaar te verenigen is kennis te delen, kunnen we uitdagingen samen overwinnen en de boeren hun marktpositie versterken.”

2. Haal een hoger rendement

Mvo is een stimulans voor innovatie. Circulair denken leidt tot duurzame oplossingen zoals afvalvermindering, energiebesparing en een betere bedrijfsvoering binnen je organisatie. Eerdergenoemd onderzoek laat een verhoogde arbeidsproductiviteit binnen de keten zien als je keten goed op orde is. Ook ben je minder afhankelijk van de fluctuatie in grondstoffenprijzen. Dit alles bespaart kosten.

Zo ook voor LOT61, een Amsterdams koffiemerk dat koffie verbouwt in een gebied met ‘waterstress’, terwijl de koffieplant veel water nodig heeft. Dankzij een adviseur via de IMVO-voucher – een financiële regeling van MVO Nederland die we later toelichten – zijn de plekken met het meeste watergebruik geïdentificeerd. Gerichte oplossingen zijn uitgewerkt, waardoor er besparing plaatsvindt op deze cruciale en schaarse waterbron

3. Verbeter je marktpositie

Consumenten en de overheid zijn zich bewuster van wat ze kopen. De overheid koopt sinds 2010 steeds duurzamer in en er wordt verwacht dat je aan de duurzaamheidseisen kunt voldoen als je aan de overheid levert. Ook consumenten willen transparantie zien bij merken, bedrijven, fabrieken en leveranciers.

Kijk naar Tony’s Chocolonely, Fairphone en Wakuli. Door op de hoogte te zijn van risico’s in hun eigen handelsketen en daar in hun positionering op in te zetten, zijn ze in staat het anders te doen en een unieke positie in te nemen.

4. Krijg korting op krediet

Steeds vaker stellen banken en financiers imvo-gerelateerde eisen bij financieringsaanvragen. De langetermijnvisie moet op tafel, net als de mogelijke risico’s in de keten. Écht inzicht in je keten kan jouw financiers bewijzen dat de investering weinig risico met zich meebrengt. Ook kan een goede mvo-aanpak leiden tot procentuele kortingen bij een kredietverstrekking of je recht geven op specifieke kredieten. Zo heeft onze koffiepartner Trabocca, in hun missie naar een leefbaar inkomen voor koffieboeren, financiering vanuit Fonds Verantwoord Ondernemen ontvangen.

Oké, duidelijk, we moeten aan de slag. Maar wat nu? Investeren in de toekomst van je bedrijf is niet zonder tegenslag. Het goede nieuws is dat je het niet alleen hoeft te doen, MVO Nederland helpt. Zo stond Lara Wolters onlangs onze ondernemers te woord over het wetsvoorstel en gaven we praktische handvatten tijdens de masterclass: aan de slag met due diligence.

Begin bijvoorbeeld met het in kaart brengen van de risico’s in jouw handelsketen. Op www.mvorisicochecker.nl krijg je binnen een paar minuten kosteloos in beeld welke risico’s er spelen in jouw keten op het gebied van mensenrechten en milieu. Kun je daarnaast wel wat financiële steun gebruiken voor het verduurzamen van je keten? Vraag dan de IMVO-voucher aan waarmee je vijftig procent terugkrijgt van de kosten voor het inhuren van een externe adviseur (tot een maximum van 10.000 euro). Meer informatie hierover vind je op www.mvonederland.nl/imvovouchers.

Maria van der Heijden, directeur-bestuurder MVO Nederland