CO2-neutrale, synthetische brandstof is een van de meest veelbelovende alternatieven om de toekomst van de luchtvaart klimaatneutraal te maken. Landelijke implementatie en implementatie in de industrie is tot nu toe mislukt vanwege de beperkte hoeveelheid en hoge kosten. Met de lancering van ‘Compensaid’ (www.compensaid.de), maken het nieuwe duurzaamheidsplatform, de Lufthansa Innovatie Hub en de Lufthansa Group het nu mogelijk voor reizigers om hun individuele CO2-voetafdruk te compenseren met behulp van de zogenaamde Duurzame Luchtvaartbrandstof (SAF). Dit biedt passagiers een geheel nieuwe benadering om CO2 op een transparante manier met SAF te compenseren.

Klimaateffect

“Vliegen komt onze wereld op veel verschillende manieren ten goede – het verbindt mensen, helpt culturele verschillen te overbruggen, intensiveert zakelijke relaties en maakt interacties over lange afstanden mogelijk. Maar vliegen heeft ook negatieve klimaateffecten, die moeten worden tegengegaan. Elke individuele reiziger kan actie ondernemen: met Compensaid bieden we mensen een hulpmiddel dat hen de klimaateffecten van hun vluchten laat zien. Deze impact kan aanzienlijk worden verminderd met behulp van innovatieve technologieën zoals duurzame brandstof,” legt Gleb Tritus, Managing Director Lufthansa Innovation Hub uit.

Trackingtool

Compensaid combineert een innovatieve trackingtool voor vluchten van alle luchtvaartmaatschappijen wereldwijd met een duurzaamheidsplatform dat het mogelijk maakt om de persoonlijke CO2-uitstoot direct te compenseren. Reizigers ontvangen vervolgens een gedetailleerde evaluatie van hun hele reisgeschiedenis, die niet alleen vluchtafstand, tijd en bestemmingen omvat, maar ook de efficiëntie van het respectieve vliegtuigtype, het individuele brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot toont.

Reizigers hebben twee opties voor CO2-compensatie: voor het eerst kunnen ze fossiele vliegtuigbrandstoffen één-op-één vervangen met SAF. Het platform berekent de op de markt gebaseerde toeslag in vergelijking met fossiele kerosine. Reizigers die de toeslag willen betalen, kunnen deze gebruiken om hun individuele kerosineverbruik te dekken met de klimaatneutrale brandstof. De Lufthansa Group blijft het basistarief voor de kerosine betalen. De SAF die als onderdeel van het compensatieproces is gekocht, wordt binnen een periode van zes maanden op Lufthansa-vluchten ingezet. Dit is het eerste online platform in zijn soort dat eindklanten een transparante, snelle en effectieve manier biedt om hun CO2-verbruik te compenseren bij het vliegen met CO2-neutrale brandstoffen. Als alternatief kunnen reizigers Compensaid ook gebruiken om een ​​herbebossingsproject in Nicaragua te ondersteunen en zo de CO2-uitstoot op de lange termijn te verminderen.

Samenwerking

De eerste partner van Compensaid is de Zwitserse stichting voor klimaatbescherming ‘myclimate’, een langdurige partner van de Lufthansa Group op het gebied van vrijwillige CO2-compensatie. Het bedrijf zal ook samenwerken met het Corporate Fuel Management van de Lufthansa Group, wiens brandstofexperts de gecertificeerde alternatieve brandstof wereldwijd kopen en leveren aan Lufthansa-vluchtactiviteiten.

“Duurzame luchtvaartbrandstof is een baanbrekende manier om duurzame kerosine te produceren. We zijn trots op Compensaid, een innovatief platform waarmee klanten voor het eerst kunnen investeren in CO2-neutrale brandstof voor hun vluchten,” zegt Thorsten Luft, hoofd of Fuel Management bij Lufthansa Group.

Reizigers kunnen de eerste testversie van Compensaid gebruiken, die begin augustus werd gelanceerd op www.compensaid.de. Er zijn plannen om het partnernetwerk voor compensatie uit te breiden en de service uit te breiden naar alle transportmiddelen en hun CO2-uitstoot.