Sheltersuit Label presenteerde op vrijdag 4 maart zijn eerste collectie tijdens Paris Fashion Week in Palais de Tokyo. Het nieuwe high-end streetwear label is opgezet door Bas Timmer, oprichter van de Nederlandse Sheltersuit Foundation en creatief directeur van het Label. De eerste collectie van Sheltersuit Label bestaat uit heren- en dameskleding en genderfluid items gemaakt van restmaterialen van Parijse modehuizen. Sheltersuit Label staat voor vrijheid, hoop en het helpen van anderen. De opbrengsten van het Label gaan gedeeltelijk naar de Foundation, om zo wereldwijd daklozen en vluchtelingen te kunnen helpen.

Bas Timmer presenteerde zijn label in Parijs met een show en een performance. De collectie van Sheltersuit Label bevat ontwerpen die zijn geïnspireerd op de originele Sheltersuits: slaapzakken gemaakt om daklozen en vluchtelingen warmte te bieden. De ontwerpen in de collectie zijn multifunctioneel en beschermend, terug te zien in het patchwork, de weerbestendige materialen en de opvallende grafische prints met ‘call-to-action’ teksten. Voor deze collectie werkte Timmer samen met de Nederlandse ontwerper Lisa Konno en het luxe denimlabel RE/DONE.

“Miljoenen mensen wereldwijd leven op straat – met Sheltersuit Label wil ik bijdragen aan het aanpakken van dit probleem. Alleen door collectieve actie kunnen we de veranderingen maken die de wereld nodig heeft”, aldus Bas Timmer creatief directeur Sheltersuit Label en oprichter Sheltersuit Foundation.

De collectie is gemaakt van dead-stock stoffen en materialen van mode labels als Gabriela Hearst en Chloé. Met Chloé werkte Sheltersuit Foundation vorig jaar voor het eerst samen, Bas Timmer ontwierp toen Sheltersuits en rugzakken en jassen voor het modehuis, eveneens van restmaterialen uit hun archieven. De opbrengst van deze samenwerking ging direct naar de Foundation.

De Sheltersuit Label collectie is vanaf het najaar 2022 verkrijgbaar.