Duurzaamheid is de nieuwe standaard voor festivals en andere live-evenementen. Op verschillende vlakken wordt er al een hoop gedaan, zoals de inventieve bekersystemen en slimme energievoorziening op events. Echter wordt 60 tot 85 procent van de CO2-uitstoot van festivals en sportevenementen veroorzaakt door mobiliteit: het bezoekersverkeer is met afstand het vervuilendste aspect. Een aspect waarvoor het nog lastig is om slimme alternatieven op te zetten. Als de eventsector het voor elkaar krijgt om de automobilist in een duurzame vervoersoplossing te krijgen, kunnen we pas echt zeggen dat er een groot verschil gemaakt wordt in CO2-uitstoot.

Wat gebeurt er in de sector?

Binnen de cultuurbranche bestaan verschillende convenanten en ‘Green Deals’. Vanuit deze ‘deals’ wordt duurzaamheid op allerlei vlakken omarmd: van een afvalvrij of circulair bekersysteem, tot het gebruik van vaste, lokaal opgewekte groene stroom en een plant-based menu. Ook binnen de sport zien we al mooie initiatieven: zo bevloeit Het Olympisch Stadion het veld al jaren met water uit de nabijgelegen Schinkel. Het rivierwater wordt vervolgens gezuiverd zodat het schoon terug kan vloeien. Daarnaast heeft het principe van circulaire economie de hardloopwereld bereikt: veel hardloopevenementen werken met shirts gemaakt van koffie en afvalplastic en ook werken de sportmerken mee met schoenen van gerecyclede PET-flessen.

Mobiliteit is het echte probleem

Op het gebied van energie, grondstoffen, water, food en beverages gebeurt er al van alles. Dit is echter een druppel op de gloeiende plaat. Het meest vervuilende aspect van events is namelijk mobiliteit. Om een beeld te schetsen: voor een gemiddeld event met zo’n 40.000 bezoekers rijdt men 36 keer de wereld rond qua kilometers. Vaak behelst het reisverkeer 80 procent van de koolstofuitstoot van een event. Het is een enorme uitdaging om deze CO2-zware component van live events te verminderen, zonder afbreuk te doen aan wat deze events juist zo geliefd maakt: reizen om elkaar te ontmoeten en samen muziek of sport te beleven.

Initiatieven op dit vlak zijn nog veel minder divers en talrijk dan de genoemde andere vier aspecten van een event. Dit terwijl organisatoren veel impact kunnen uitoefenen op het reisgedrag van de bezoekers. Het bereiken van de bezoeker is op dit moment alleen nog een uitdaging. Een kaartkoper bestelt gemiddeld 2,8 tickets voor een event. Wat betekent dat de organisatie de gegevens heeft van slechts een derde van de bezoekers. Waardoor ze vervolgens slechts een derde uit de auto naar een duurzame oplossing kunnen proberen te krijgen. Door bijvoorbeeld stimuleren van het reizen met het OV, het aanbieden van eventkorting bij het huren van e-scooters of het beschikbaar maken van elektrische deelauto’s. Als dit soort opties gecommuniceerd worden aan alle bezoekers, neemt het effect enorm toe. Zeker als organisatoren het aandurven om bezoekers daarbij inzicht te geven in hun persoonlijke CO2-voetafdruk.

En nu?

Om de aard van onze evenementen snel minder vervuilend te laten zijn, wil ik een beroep doen op de organisatoren van events. Aan hen de taak om ook hun effort op dit vlak te vergroten en te zorgen dat ze álle bezoekers kennen en ook kunnen bereiken. Op deze manier zorgen we écht voor een duurzaam eventlandschap in Nederland.

Kiliaan Toorenaar, CEO Close