Welke herbruikbare verpakkingen hebben kansen in een circulaire economie? Is een mogelijke Green Deal Reuse & Refill verpakkingen zinvol? Naar deze vragen heeft Partners for Innovation onderzoek gedaan voor de Transitieagenda Consumptiegoederen. De verwachting is dat vooral een gericht stimuleringsbeleid per marktsector effect heeft.

Als transitie-aanjager Verpakkingen heeft Partners for Innovation de markt in kaart gebracht en hierbij naar verschillende soorten herbruikbare verpakkingen in de food en non-foodsector gekeken. Ze deden dat voor B2B en B2C. In verschillende categorieën keken ze naar allerlei soorten verpakkingen voor diverse producten, zoals:

  • Drinkbekers en voedselcontainers
  • Bier en wijn
  • Frisdranken, water en sappen
  • Foodretail
  • Cosmetica
  • Schoonmaakmiddelen
  • E-commerce

Er is geanalyseerd welke initiatieven kansrijk kunnen zijn en zijn de inbreng van experts en de actuele regelgeving in het rapport opgenomen.

De belangrijkste lessen uit het rapport

  • Maak werk van herbruikbaar glas
  • Zet in op herbruikbare refill-systemen voor schoonmaakmiddelen en cosmetica
  • Gebruik herbruikbare hoezen in plaats van wikkels en rekfolie
  • Stap over op herbruikbare kratten in plaats van eenmalige dozen

De adviseurs concluderen dat het niet zinvol is om op dit moment te starten met een Green Deal op het gebied van herbruikbare verpakkingen en refill-systemen. Ze verwachten dat een gericht stimuleringsbeleid per marktsector meer effect heeft.