De regering heeft Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in den brede hoog in het vaandel. Essentieel onderdeel van het MVO-beleid is en blijft het stimuleren van de naleving van de internationale arbeidsnormen door bedrijven middels de OESO-richtlijnen. U zult hierover in het najaar worden bericht. In dit kader wordt nauw contact onderhouden met de belanghebbenden: naast het Nederlandse bedrijfsleven ook met de vakbeweging en andere maatschappelijke organisaties. Werkgevers- en werknemersorganisaties voeren daarnaast ook onderling overleg om te bezien hoe men verder samen kan optrekken op het terrein van arbeidsnormen, ook in andere landen dan Nederland. Ik wil in dit licht ook wijzen op de inspanningen die worden verricht in de ILO en de Nederlandse inzet, zowel van de overheid als het Nederlandse bedrijfsleven, in de Decent Work Agenda.

In China is een wetsontwerp ter regeling van de arbeidsomstandigheden opgesteld. De wet is geïnspireerd op Duits model. De voornaamste doelstellingen die de Chinese overheid met deze nieuwe wet nastreeft, zijn het terugdringen van slechte arbeidsomstandigheden, het verlagen van het aantal arbeidsconflicten en stabilisering van de arbeidsmarkt. Bij de vormgeving van de nieuwe wet heeft de Chinese overheid een consultatieronde gehouden waar eenieder commentaar kon geven op de wet. Ook een aantal Kamers van Koophandel heeft deze mogelijkheid aangegrepen om commentaar te leveren op dit concept. In reactie op de eerste versies van de wet heeft de Europese Kamer van Koophandel Eurochamber, waarin ook Nederlandse bedrijven zijn verenigd, zorg uitgesproken over behoud van met name het Ã??level playing fieldÃ??, omdat diverse gedetailleerde voorschriften in de praktijk vooral voor de buitenlandse bedrijven extra verplichtingen met zich meebrengen. Uit consultaties van ambassade Peking en mijn Ministerie blijkt dat Nederlandse en ook andere buitenlandse ondernemingen bezorgd zijn over ongelijke behandeling bij implementatie en handhaving van de wet, aangezien in de praktijk buitenlandse
bedrijven scherper worden gecontroleerd dan lokale bedrijven, waardoor de concurrentieverhoudingen (level playing field) worden verstoord. Daarnaast is gewezen op enkele onevenwichtigheden in het ontwerp: naast uitvoerig geregelde onderwerpen waren andere delen van de tekst van algemene aard gebleven. Inmiddels is een volgende versie in omloop gekomen; de eerste signalen duiden erop dat deze voor de verschillende partijen (zowel werknemers als werkgevers) werkbaarder is.

Ik acht het zeer positief dat de Chinese overheid meer belang hecht aan het verbeteren van arbeidsomstandigheden in China door hier ook wetten voor vast te stellen. Tevens is het positief te noemen dat bij de wetsontwikkeling ook gebruik wordt gemaakt van input van maatschappelijke
en private belanghebbenden en dat de Chinese overheid hierin een open dialoog aangaat.
In het algemeen kan gesteld worden dat de Nederlandse bedrijven in China een voorbeeldfunctie vervullen bij de naleving van internationale arbeidsnormen ten aanzien van hun werknemers. De regering heeft dan ook geen aanwijzing dat de hierboven genoemde zorgen die zijn geuit over de eerdere versies van de ontwerpwet duiden op een tekortschietende maatschappelijk verantwoorde opstelling van de betrokken bedrijven. Dat neemt niet weg dat voortdurend overleg tussen de Nederlandse overheid en de sociale partners blijft plaatsvinden over ervaringen en over mogelijkheden om tot verbeteringen te komen. Hierbij dient zich bijvoorbeeld de vraag aan in hoeverre bedrijven invloed kunnen uitoefenen op de voorwaarden die hun leveranciers hanteren.

Overeenkomstig mijn eerdere beloftes zal ik MVO een structureel onderdeel maken van handelsmissies. Ik zal dan ook bij mijn eerste bezoek aan China ervoor zorgdragen dat in mijn contacten met de Chinese overheid, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties de nodige aandacht wordt besteed aan de noodzaak van naleving van de internationale arbeidsnormen.

De staatssecretaris van Economische Zaken,
F. Heemskerk