Met heel veel energie ben ik gestart in het nieuwe jaar, na 2018 waarin de downs iets frequenter waren dan de ups. Dat zette me aan het denken. Horen die ups en downs bij -al dan niet betekenisvol- ondernemen, en waarom is dat dan zo? Zijn het (mis)communicerende vaten? En is het toeval of niet: mogelijkheden dienen zich aan op het moment dat het het hardst nodig is?

Van Hulley maakt sinds 2012 van je favoriete-maar-versleten overhemd een prachtige boxershort. Vanaf de start was dat het adagium: boxershorts en niets anders. Nou ja….ook voor vrouwen, en sinds een aantal jaren maken we van papa’s overhemd ook kinderpyjamabroekjes. Drie producten in zes maten, te maken door onze vrouwen, die slechts 1 jaar bij ons zijn, geen naaiervaring hebben, maar vooral zichzelf ontwikkelen door scholing en werkervaring. Goedbedoelde mails die begonnen met ‘Weet je wat je ook van een overhemd kan maken…?’ (en dan volgde er meestal een Pinterest plaatje, of zelfgemaakte foto), werden min of meer direct verbannen naar het no-go postvakje. Focus focus focus. En dat heeft me ver gebracht. Ik heb in de afgelopen jaren een mooi merk gebouwd met een zowel circulair als sociaal kloppend verhaal.

Maar dat het verhaal klopt is niet voldoende. Mijn ondernemende kant kijkt naar mogelijkheden om op te schalen, meer vrouwen een kans bieden, en dat betekent zelf kijken waar de kansen liggen. En zie: daar lag een kans voor mn neus die ik voorheen niet zag.

Een enorme berg afgedankt textiel, dat in de shredder verdwijnt als het niet vernietigd wordt. Textiel dat nog prima te hergebruiken is: bedrijfskleding. En als wij een overhemd kunnen upcyclen, dan kunnen wij natuurlijk ook afgedankte/ongebruikte/niet-passende bedrijfskleding een nieuw leven geven. En die -net als de boxershorts- weer terug leveren aan de oorspronkelijke eigenaar: het bedrijf. Zelfde idee, maar dan grootschaliger.

Nee, voor deze lijn dus géén boxershorts. Dat is voor je personeel of dierbare relaties misschien net wat té: voor je het weet heb je een hashtag aan je (onder)broek hangen… Wèl originele items waar je het oorspronkelijke kledingstuk nog in herkent. Denk aan placemats voor in het kerstpakket, babysetje voor je zwangere collega, kleding- en schoenenzakken voor die relatie uit het buitenland, BBQ-schort voor het jaarlijkse zomerfeest.

2018 was dus heftig, maar eindigde mooi. Met deze nieuwe lijn ben ik in staat de productie op te schalen, en daarmee veel meer vrouwen een plek te bieden om verder te komen. Ons eigen UMCG in Groningen haakte aan, en ook DJI werd klant. De lancering van onze nieuwe producten op het Nationaal Sustainability Congres in november leverde een lange lijst van geïnteresseerden op. Waaronder Gilbert de Raad van Renewi, die een mooi filmpje maakte van zijn bezoek aan ons atelier. Wij zijn het hartgrondig eens met hun slogan, want afval bestaat inderdaad niet. Je kunt er niet alleen prachtige dingen van maken, maar in ons geval ook nog eens levens mee veranderen. Dat is pas waarde toevoegen….

Op naar een waarde-vol 2019!

Jolijn Creutzberg, eigenaar/oprichter Van Hulley