Interface bestaat 50 jaar! Onze duurzaamheidsreis begon met de persoonlijke openbaring van onze oprichter Ray Anderson in 1994. Iemand stelde hem de vraag die ons bedrijf voor altijd zou veranderen:

“Wat doet uw bedrijf voor het milieu?”

Om het antwoord op deze vraag te vinden, las Ray Anderson een boek van Paul Hawken, ‘The Ecology of Commerce’, waardoor hij zich realiseerde dat Interface het milieu meer schade toebracht dan beschermde. Vanaf dat moment heeft onze oprichter en toenmalig CEO ons bedrijf veranderd door onze producten, processen en middelen te heroverwegen en Interface op haar duurzaamheidsreis gezet.

Het eerste deel van de reis, tussen 1994 en 2019 Mission Zero genaamd ging over het elimineren van negatieve impact op de planeet. Deze missie omvatte veel doelstellingen die op het eerste gezicht onhaalbaar leken, namelijk een complete verandering in de bedrijfscultuur en denkwijze van Interface en een oproep aan andere bedrijven om na te denken over hun eigen impact op de planeet.

We hebben sindsdien veel geleerd. Lees verder voor een aantal van de wijsheden van Ray Anderson, ter inspiratie voor de stappen in uw bedrijf.

Les 1: ga voor het hoogst haalbare

Stel gedurfde doelen voor uw bedrijf en denk verder dan resultaten.

Onze nieuwe doelstellingen leken onmogelijk. Ray zag elke vraag als een kans, in plaats van een beperking.

Onze duurzaamheidsreis begon door gedurfde en ongemakkelijke doelen te stellen – zonder een oplossing hoe we ze zouden bereiken.

Verduurzamen was onze drijfveer om te innoveren en dat is nog steeds zo. In 2019 vierden we de Mission Zero successen. Onze volgende ambitie: Tegen 2040 een CO2-negatieve onderneming zijn.

We hebben al veel vooruitgang geboekt. We hebben onze fabrieken, producten en toeleveringsketen getransformeerd – inclusief het gebruik van innovatieve nieuwe biobased grondstoffen die koolstof vasthouden – om onze CO2-voetafdruk van onze producten drastisch te verminderen en om daarnaast ook een hele range aan C02-negatieve tapijttegel producten cradle to gate op de markt te brengen.

We hebben absolute reductie-doelen gesteld voor 2030, zoals het met 50% reduceren van hetgeen we aan producten en services inkopen (GHG scope 3 element). De doelen zijn gevalideerd door een derde partij, het Science Based Targets initiative (SBTi) en past voor ons in de lijn van het sturen op transparantie en onafhankelijke toetsing. Het SBTi toetst of bedrijven doelen stellen die in lijn zijn met klimaatwetenschap om de aarde op een veilige temperatuur te houden.

Les 2: Er schuilt een designer in ons allemaal

Spoor jezelf – en je team – aan om tot het uiterste te gaan.

Bij Interface zijn we altijd op zoek naar een betere manier van ontwerpen. Bij ons heerst er een cultuur van dromers en doeners op een constante missie om te innoveren.

De creatie van onze i2™ Design Approach was het resultaat van een andere vraag die we onszelf hebben gesteld: Hoe zou de natuur een vloer ontwerpen?

i2™ is gebaseerd op het concept van biomimicry, een wetenschap die de modellen, systemen en processen van de natuur bestudeert en dit toepast om te innoveren voor een levende planeet. Ons team verlegde de grenzen en creëerde Entropy®, dat een revolutie betekende voor modulaire vloeren. Wat deze nieuwe producten zo speciaal maakt, is dat het ontwerp de schoonheid van een bos nabootst met variaties van tegel tot tegel in patroon, kleur en textuur. Geen twee tegels zijn hetzelfde, maar ze passen perfect bij elkaar, waardoor vervanging van iedere tegel afzonderlijk mogelijk is. Deze innovatie was de start van ontwerpen die in een ‘willekeurige manier’ kunnen worden geïnstalleerd in plaats van een vast patroon, wat afval bespaart in de productie als wel bij de installatie.

In 2020 onthulden we Embodied Beauty™, onze eerste tapijttegelcollectie met CO2-negatieve tapijttegels cradle-to-gate. Een primeur voor Interface en een primeur voor de gehele vloerenbranche.

Door op een innovatieve manier gebruik te maken van gerecycled materiaal en biobased materialen, hebben we tapijttegels gemaakt met materialen die koolstof vasthoudt, waardoor deze niet vrijkomt in de atmosfeer. Deze producten bereiken een negatieve CO2-voetafdruk gemeten van cradle to gate puur op basis van materiaal-technische innovaties; zonder het gebruik van carbon compensatie credits.

Van de ontwikkeling van nieuwe ontwerpbenaderingen tot de creatie van de allereerste CO2-negatieve tapijttegel, we hebben veel stappen vooruit gezet – allemaal omdat we elkaar, samen met leveranciers en klanten, hebben uitgedaagd om tot het uiterste te gaan.

Het stellen van de juiste vragen kan zo maar tot een geweldige creativiteit bij jezelf en je teamgenoten teweeg brengen.

Les 3: De theorie van het positieve rimpeleffect

Door jouw stappen, resultaten en ambities, raken anderen ook weer geïnspireerd. Zo wordt jouw positieve impact groter dan alleen jouw eigen resultaten.

Elke dag behelst voor ons als mensen impliciet een keuze: Helpen we de levende wereld of schaden we het? Ray Anderson heeft altijd geloofd dat zelfs de kleinste, onbeduidende verandering een grote impact kan hebben – een positief rimpeleffect dat een grootschalige keten van gebeurtenissen beïnvloed

We hebben dit rimpeleffect op verschillende manieren in gang gezet, onder andere via strategische partnerschappen. Toen we in 1994 begonnen met onze duurzaamheidsreis, waren we op een solomissie. Maar we realiseerden ons al snel dat we niet dezelfde vooruitgang konden boeken zonder onze leveranciers erbij te betrekken.

We gingen een stap verder met onze Mission Zero® door dezelfde meetcriteria en doelen toe te passen op onze leveranciers in wat we het ‘Suppliers to Zero’-programma noemden. Dit programma had drie uitgangspunten: Zero C02-voetafdruk, Zero nieuwe materialen en Zero schadelijke chemische stoffen, naast het “hergebruik of recycling” van materialen.

Dit was moeilijk, maar niet onmogelijk. Het leidde tot een meer dan 20 jaar durend partnerschap met Aquafil, onze nylonleverancier, en resulteerde in de creatie van Aquafil’s ECONYL-garen dat is gemaakt van gerecyclede visnetten, tapijtpluis en ander afval.

Door 100 procent gerecycled nylon van Aquafil te kopen, hebben we niet alleen onze toeleveringsketen opnieuw vormgegeven, maar zijn we ook in staat geweest om de ecologische voetafdruk van onze producten drastisch te verminderen.

Ray was  groot aanjager van verandering. Net als Aquafil beïnvloedde hij de bouwindustrie, het bedrijfsleven en overheden om hun eigen duurzaamheidsdoelen te stellen. Zijn nalatenschap leeft voort in alles wat we doen.

Tot slot deze ene vraag ook voor jou als lezer – Wat doet jouw bedrijf voor het ‘milieu’, -of meer naar deze tijd geformuleerd- voor een florerende leefomgeving en een klimaat geschikt om in te leven?

Janneke Leenaars, Sustainability Manager Northern Europe bij Interface