Er valt nog een wereld te winnen in het verduurzamen van de mode-industrie. Dat bleek afgelopen week tijdens de online CEO Fashion Agenda met circa 2000 inschrijvers en 400 CEO’s waaronder die van H&M, ASOS en Zalando. Irina van der Sluijs – engagement manager bij ASN Bank en medeoprichter van het Platform Living Wage Financials – was een van de sprekers in het panel Defining Prosperity. “De mode-industrie is zo creatief, zet die creativiteit ook in voor een sociaal inclusief en eerlijk verdienmodel.”

Het bewustzijn voor mensenrechten in de kledingindustrie en meer duurzame productieketens neemt mede door de coronacrisis alleen maar verder toe. Op 12 mei ging de modesector tijdens de CEO Fashion Agenda massaal in debat over Environmental, Social, en Corporate Governance (ESG) in de productieketens. Van CEO’s van kledingbedrijven tot vakorganisaties, ngo’s, overheden en financiële instellingen. Namens ASN Bank sprak Irina van der Sluijs zo’n 800 panelkijkers toe over het belang van eigenaarschap en creativiteit, samen met Heather Lang van Sustainalytics en Chekwas Okafor van Onchek.

Duurzaamheid is ver voorbij nice to have

Van der Sluijs: “2020 was een ontluisterend jaar wat betreft mensenrechten en een leefbaar loon in de kledingsector. Inkooporders werden geannuleerd en medewerkers in de keten werden min of meer aan hun lot overgelaten. Het is van groot belang dat deze arbeiders en hun gezinnen niet nog meer in een vrije val raken. Ook al hebben veel bedrijven goeie stappen gezet de afgelopen tien jaar in het verduurzamen van de keten, het gaat er nu om dat ze de mooie woorden op papier leven gaan inblazen. En dat de sector ook welvaart brengt voor werkers in de aanvoerketen.”

Er is steeds meer besef dat groeiende ongelijkheid, klimaatverandering en verlies van natuur wereldwijd nauw met elkaar zijn verbonden. De coronacrisis draagt volgens Van der Sluijs bij aan een potentieel en noodzakelijk tipping point. “We zijn ver voorbij duurzaamheid als nice to have, het is een need to have.”

“Haal de scherpe kantjes van het kapitalisme af”

De S in ESG verdient meer aandacht

Vooral op sociaal vlak valt nog een wereld te winnen, vinden de panelleden. Van der Sluijs: “Ook in de financiële sector. Je ziet dat van de drie ESG-aspecten – Environmental, Social en Corporate Governance – vooral de eerste, het milieu, veel aandacht krijgt. Het sociale aspect is nog steeds een ondergeschoven kindje. Het ligt gevoeliger, je hebt te maken met mensenrechten in andere landen en het valt soms minder goed in cijfers uit te drukken.”

“Maar het kán natuurlijk wel. Bedrijven betalen een prijs aan de fabriek die op zijn beurt verantwoordelijk is voor de lonen. Momenteel gaan kledingbedrijven echter tot het naadje voor de laagste prijs, dus die scherpe kantjes van het kapitalisme kunnen ze er wel degelijk afhalen. Bied bijvoorbeeld hogere prijzen aan de hand van de OESO-normen. Dat doet financieel een beetje pijn, maar het welzijn van alle werkers in de keten moet gaan meetellen. Ik ben zelf van mening dat bedrijven niet alleen kpi’s moeten hebben voor financieel rendement, maar ook voor de manier waarop ze met hun werknemers en het milieu omgaan. Dan kun je CEO’s er ook op afrekenen. Wat we nodig hebben, is compassionate leadership zoals schrijver Jamil Zaki dat heel mooi omschrijft in zijn boek The War for Kindness.”

Eigenaarschap pakken

Heb compassie, ga voor een eerlijk verdienmodel en wees hier als CEO transparant en relaxter in, zegt Van der Sluijs. “We leggen de puzzel samen. En fashion is fun, ik hou ook van mooie kleding en materialen. Maar laten we het voor iedereen leuk maken en pak daar eigenaarschap op. Om samen verder te komen dan best practices en ‘ticking the box’ moeten overheden met stevige wetten komen die verankeren dat bedrijven mens en milieu in andere landen geen schade aanbrengen. En bedrijven moeten hier op hun beurt natuurlijk niet tegen lobbyen.”

Ook de financiële sector kan veel meer doen volgens Van der Sluijs. “Bij ASN Bank werkt een relatief klein team medewerkers fulltime aan duurzaamheidsbeleid, terwijl de gemiddelde bank veel meer mensen in dienst heeft. Ik wil alle financiële instellingen uitnodigen om daar meer het accent op te leggen. Net als de mode-industrie. Die is zo creatief, zet die creativiteit ook in voor een sociaal inclusief en eerlijk verdienmodel voor álle werkers in de keten.”

Bekijk het panel ‘Defining Prosperity| Fashion CEO Agenda 2021’