Yumeko mocht dit jaar tijdens de Shopping Awards de DS Smith Sustainability award in ontvangst nemen. Door een jury gevuld met experts, werd de webwinkel voor bed- en badtextiel gekozen als winnaar in de categorie duurzaamheid. Waar staat de webshop voor en waarom wonnen zij de award? Irene Jonkman, impact manager bij Yumeko beantwoordt de vragen van Thuiswinkel.org.

Hoe is het bedrijf Yumeko ontstaan?

Het bedrijf is in 2010 opgericht door twee vrienden die ervan droomden een ethisch merk op de markt te zetten. Het assortiment van Yumeko is gemaakt op de meest duurzame en ethisch verantwoorde manier. De productieketens worden met zorg uitgekozen en er wordt alleen gewerkt met natuurlijke materialen van de hoogste kwaliteit. Het maken van impact staat voorop, want het is een bedrijf met een missie.

Waarom hebben jullie mee gedaan aan de Shopping Awards?

“We willen graag andere bedrijven inspireren en laten zien dat het duurzame businessmodel werkt. Door het meedoen aan de Shopping Awards kunnen we aan mede-e-commerce-bedrijven laten zien hoe we dat doen.”

Impact maken is het doel en geld verdienen is een middel

De missie van Yumeko is om impact te maken. Impact maken is het doel, geld verdienen is een middel. Deze missie is dan ook een van de redenen van de deelname aan de Shopping Awards. De Shopping Awards is volgens het bedrijf een mooi podium om andere bedrijven te inspireren en te laten zien dat het duurzame businessmodel werkt. Dat inspireren deed Yumeko dan ook met een bijzonder initiatief.

Welke case hebben jullie ingediend voor de Shopping Awards?

Sinds 2021 koopt Yumeko biologische katoen direct in bij de boeren uit India. Het aankopen van het katoen gebeurt in samenwerking met de producent van het eindproduct; de textielfabriek. Zo wordt de voorfinanciering gesplitst en dat geeft zekerheid aan de producent. Het zorgt voor ketentransparantie en direct contact met boerencoöperaties.

Door het direct inkopen van biologische katoen heeft een boer direct na de oogst al de garantie dat het katoen daadwerkelijk als fairtrade en biologisch verkocht zal worden en hij dus de daarbij behorende prijs krijgt. Zo zijn de boeren verzekerd van een inkomen om hun gezin in levensonderhoud te voorzien en zijn zij gestimuleerd biologisch katoen te verbouwen, wat weer positieve impact heeft op het milieu. Er worden alleen natuurlijke bestrijdingsmiddelen gebruikt waardoor schade aan natuur wordt voorkomen.

Wat maakt jullie initiatief zo bijzonder?

De textielketen is altijd lang en is vaak niet transparant. Het is daarom bijzonder dat we als textielmerk direct contact hebben met de katoenboer. Ook wordt het financierings-risico vaak volledig bij de producent gelegd, bij ons niet. In dit geval splitsen we het risico. In corona-tijd kwamen er nieuwsberichten dat textielmerken last-minute bestellingen annuleerden en producenten niet uitbetaald werden. Deze voorfinanciering voor ons is juist het tegenovergestelde, we betalen nog voordat er überhaupt geproduceerd is.

Is het belangrijk dat we duurzaamheid meer onder de aandacht brengen?

“Absoluut! Wat ons betreft is duurzame productie het nieuwe normaal. Elk bedrijf heeft een verantwoordelijkheid voor de effecten van zijn werkwijze op mensen en het milieu.”

Helpt de Shopping Award Duurzaamheid om het onderwerp meer aandacht te geven?

“Ik hoop het. Een duurzaamheid award kan er voor zorgen dat bedrijven gestimuleerd worden om te innoveren op duurzaamheidsgebied.”

Wat heeft het winnen van de award jullie gebracht?

“Het heeft ervoor gezorgd dat we als bedrijf op een positieve manier onder de aandacht kwamen bij een aantal partijen, dit gaf een goede boost aan ons netwerk. Daarnaast is het fijn om erkenning te krijgen voor het werk dat we verzetten. Dat doet de teamspirit altijd goed.”

Ook Rob van den Dool, founder en CEO van Yumeko, is laatst in de podcast van BNR (Business News Radio) uitgebreid ingegaan op hoe Yumeko omgaat met duurzaamheid. In deze podcast wordt ook met de tafelgasten Marlene ten Ham, algemeen directeur van Thuiswinkel.org en Oscar Diele, CEO van Flinders, de andere kansen voor de gehele sector besproken.