De betrokkenheid van jongeren bij ontwikkelingssamenwerking is groot, blijkt uit het onderzoek. Het overgrote deel van de jongeren (tussen de 18 en 30) maakt zich geregeld of af en toe zorgen over armoede en ellende in de wereld. Zeven van de tien jongeren heeft in het verleden geld gegeven aan goede doelen op het gebied van ontwikkelingshulp. Bijna de helft van de jongeren koopt wel eens fair trade producten. Activiteiten die persoonlijke inzet vragen, zoals zelf een project opzetten of deelnemen aan een uitwisselingsproject, zijn minder populair: dat heeft zo’n 5 procent gedaan.

BN’ers
Jongeren laten zich daarbij nauwelijks over de streep trekken door BN’ers die verbonden zijn aan goede doelen. Bijna alle ‘goede doelen’ hebben inmiddels een BN’er als ambassadeur en omgekeerd zijn er nog weinig BN’ers zónder goed doel. Die hausse legt bij jongeren weinig gewicht in de schaal. Met de stelling: ‘ik zou eerder een goed doel steunen waaraan een leuke Bekende Nederlander is verbonden, dan een doel waarbij dat niet het geval is’, is driekwart het niet eens. De eerste BNÃ??er/ambassadeur die bij jongeren opkomt is Marco Borsato, ambassadeur van War Child. Met 45 procent laat hij anderen als Ali B (Plan Nederland), prinses Maxima (microkredieten bij de VN) en Katja Schuurman (haar eigen merk Return to Sender) ver achter zich.

Restyling maandblad IS
Het onderzoek vond plaats ter gelegenheid van de restyling van IS. Het maandblad over ontwikkelingssamenwerking wisselde een jaar geleden van uitgever: van het ministerie van Buitenlandse Zaken naar NCDO (Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling).

Het eerste nummer in de nieuwe vorm ligt vandaag bij de 130.000 abonnees op de mat. In de gerestylde IS is meer ruimte voor discussie en voor initiatieven van burgers en bedrijven. Daarnaast bevat het blad leuke weetjes over ontwikkelingslanden en praktische tips voor een ‘verantwoorde’ lifestyle en stagemogelijkheden. Met de nieuwe vormgeving is het blad frisser en toegankelijker geworden.