Geïnspireerd door een sinaasappeltrein, besloot winkelketen Zeeman uit duurzaam oogpunt filialen in Spanje per goederentrein te bevoorraden.

Rompertjes in een sinaasappeltrein

“Ik dacht: als het kan met sinaasappels, kan het ook met rompers en t-shirts”, vertelt Herjon Conen, transportmanager bij Zeeman. Getriggerd door een krantenartikel over een koeltrein vol sinaasappels naar Nederland, dook hij in de wereld van het goederenvervoer. De Cooltrain is een speciale trein, ontworpen om fruit te vervoeren van Spanje naar Nederland. Na Herjons’ ingeving volgde een testperiode voor het vervoer van Zeemanartikelen. “Dat ging goed, dus vanaf dat moment wilden we het vervoer helemaal zelf oppakken. Dat is typisch iets voor Zeeman, want we zijn een tikje eigenwijs.

Heel Europa bevoorraden

Vanuit het distributiecentrum in Alphen aan den Rijn, bevoorraadt Zeeman de bijna 1300 winkels in Europa. Twee keer per week, zodat ze de goederen altijd kwijt kunnen in de winkel. “Dat ging eerst met vijftig vrachtwagens, maar sinds kort gebruiken we ook het spoor. En dat is heel bijzonder, want we zijn opdrachtgever en verlader in één. Dat, en onze knalgele containers met eigen logo maakt ons als retailer een vreemde eend in de bijt.”

De uitdagingen

Pionieren gaat natuurlijk niet zonder uitdagingen. “Het meest uitdagende aan de overstap van vrachtwagens naar spoorvervoer, is de afhankelijkheid van het proces”, volgens Herjon. “Je hebt met veel meer partijen te maken dan bij vervoer per vrachtwagen. Een vrachtwagenchauffeur kan je vrij makkelijk volgen. Is hij te laat? Dan is de oorzaak heel simpel aan te wijzen. Op het spoor heb je echter te maken met meerdere partijen en kan de oorzaak overal liggen. Ook loop je soms tegen praktische obstakels aan. Zo zijn de spoorbreedtes in Frankrijk en Spanje verschillend, dus moet alles worden gewisseld. Het belangrijkste is natuurlijk een positieve mindset. We zeggen niet na één fout, zoek maar een ander. Maar we gaan juist samen het probleem tackelen.”

Als het kan met sinaasappels, kan het ook met rompers en t-shirts. Het is geen kostenverhaal, want de prijs van goederenvervoer per trein is ongeveer gelijk aan die van vrachtwagens”, vertelt Herjon. “Voor ons gaat het om het reduceren van CO2-uitstoot. En soms moet je gewoon investeren, ook al is het duurder. Zeeman is niet alleen zuinig op geld, maar ook op mens en natuur. Eerst keken we alleen naar de Euronorm van onze vrachtwagens, maar inmiddels kijken we veel verder. Je moet gewoon reduceren, punt. En niet alleen wij. Heel Nederland moet duurzamer worden.’

Dit artikel is eerder gepubliceerd op de website van ProRail