Tegen alle verwachtingen in staan klimaatdoelen niet hoog op de agenda van Nederlandse bedrijven. Dat blijkt uit de jaarlijkse wereldwijde enquête van advieskantoor PwC. Hoewel er vooruitgang wordt geboekt, blijft voor de meeste boardrooms de winst op korte termijn de belangrijkste maatstaf voor het meten van de prestaties. Het ligt voor de hand om direct te kijken naar het belang om financieel goed te presteren. De boardroom speelt een essentiële rol in het aansturen, overzien en stimuleren van duurzaam ondernemen in de hele organisatie. Het is zowel aan de CEO als aan de boardroom om werknemers, investeerders en andere stakeholders duidelijk te maken hoe huidige acties een impact hebben op de samenleving. Duurzaamheid zou een vast gespreksonderwerp moeten zijn in de boardroom. En dat kan alleen door bestuurders aan te stellen met expertise in dit domein zoals bijvoorbeeld klimaatdoelstellingen.

Groene vingers in de bedrijfstop

Er zijn verschillende bestuursstructuren mogelijk om meer aandacht te krijgen voor prominente duurzaamheidskwesties in een organisatie. En bovenal: daar als organisaties daadkrachtiger in te worden. Het aanstellen van een verantwoordelijke, of zelfs een heel gespecialiseerde bestuurscommissie brengt de nodige expertise aan tafel. Broodnodig om te zorgen dat je als organisatie precies weet welke kwestie je koppelt aan een actie en hoe je het verschil maakt.

Duurzaamheidsexperts in de boardroom zorgen voor opvallend goede resultaten. Zij weerspiegelen een onderliggende behoefte van bedrijven om prestaties op het gebied van duurzaamheid niet alleen te controleren, maar ook te verbeteren. Of ze nu voorlichtingsmateriaal en -sessies voorbereiden, verslag uitbrengen over duurzaamheidskwesties of de boardroom betrekken bij urgente beslissingen.

Een ideale bestuurder die competent is op het gebied van duurzaamheid, beschikt over de nodige kennis van belangrijke milieu- en sociale kwesties die invloed hebben op de organisatie en samenleving. Een professional die de juiste vragen stelt, het management steunt én uitdaagt en weloverwogen beslissingen neemt.

Van heet hangijzer naar daadkrachtige organisatie

Paul Polman, voormalige CEO van Unilever maakte duurzaam ondernemen tot de basis van zijn leiderschapsstrategie. Als onderdeel van Unilevers iconische Sustainable Living Plan werd een Chief Sustainability Officer aangesteld die de duurzaamheidsagenda beheert en deel uitmaakt van de boardroom. Zo komt duurzaamheid in het hart van de bestuurskamer en verplicht dit bestuurders om actief aandacht te besteden aan duurzaamheidsaspecten.

In het geval van Unilever zie je duidelijke resultaten. Het bedrijf is voor het tiende jaar op rij erkend als koploper op het gebied van duurzaamheid, volgens de GlobeScan-SustainAbility-survey. Daarnaast heeft Unilever het Future Foods-programma ontwikkeld dat mensen helpt over te stappen op gezondere voeding. De lijst aan duurzame doelen lijkt eindeloos, maar alle kwesties worden concreet gemaakt met duidelijke acties.

We hebben duurzaamheid expertise in boardrooms nodig om klimaatverandering tegen te gaan. Want anders blijft het klimaatvraagstuk voor altijd zonder oplossing als heet hangijzer hangen in een vergaderzaal. Duurzaamheid moet hand in hand gaan met de kernstrategie van een bedrijf. Alleen zo wordt een bedrijf daadkrachtig genoeg om daadwerkelijk een duurzame toekomst waar te maken.

Hanneke Rinkes, managing director Newpeople