Google Cloud en Unilever willen ontbossing bestrijden met satellietbeelden, AI en cloud computing

Google Cloud en Unilever werken samen om met behulp van onder andere cloud computing duurzame bedrijfsvoering te stimuleren en om bedrijven te helpen op basis van data meer eco-friendly keuzes te maken. Als eerste stap werken de twee bedrijven aan de eerste commerciële toepassing van Google Cloud en Google Earth voor meer inzicht in duurzame grondstoffenvoorzieningen.

Cloud computing voor bosbehoud

De twee bedrijven willen met behulp van cloud computing, satellietbeelden en Artificial Intelligence (AI), inzicht krijgen in de bossen, waterkringlopen en biodiversiteit rondom de supply chains van Unilever. Hiervoor werken Google Cloud en Unilever samen met een grote groep tech-partners, die samen een commandocentrum zullen vormen. Het doel hiervan is om een completer beeld te hebben van de ecosystemen die grenzen aan de supply chain van Unilever. Hiermee wordt een beter mechanisme neergezet om ontbossing tegen te gaan, worden ketenpartners meer op hun verantwoordelijkheid gewezen en kan er prioriteit worden gegeven aan bossen die acute bescherming nodig hebben.

Hogere normen voor duurzame inkoop

Unilever, dat meer dan 400 merken bezit en waarvan de producten dagelijks door 2,5 miljard mensen worden gebruikt, heeft duurzaamheid tot een intrinsiek onderdeel van het bedrijf gemaakt. Ook wil Unilever de normen voor duurzame inkoop voor zijn leveranciers verhogen. Dit is een stap in de juiste richting om het doel van het volledig stoppen van ontbossing te bereiken.

De samenwerking met Google Cloud helpt ons naar het volgende level in duurzame inkoop“, aldus Dave Ingram, Chief Procurement Officer bij Unilever. “We kunnen complexe datasets nu nog beter verwerken en combineren. De combinatie van deze duurzaamheidsinzichten met de informatie over onze supply chain is een belangrijke stap in transparantie, die van groot belang is om de natuur beter te beschermen en te herstellen.

Duurzaamheid is voor Google een belangrijke pijler. Unilever is al vele jaren een koploper op het gebied van milieuduurzaamheid en we zijn trots om hier deel van uit te mogen maken“, zegt Rob Enslin, President bij Google Cloud. “Samen laten we zien hoe technologie een krachtig hulpmiddel kan zijn voor bedrijven die zich inzetten voor de bescherming van de hulpbronnen van de aarde. Om betekenisvolle veranderingen teweeg te brengen, is samenwerking nodig. We zijn dan ook vastbesloten om ons steentje bij te dragen.

Lees hier het volledige, Engelstalige persbericht.

Share Button