Gall & Gall is gestart met het leveren van online bestellingen per fietskoerier vanuit de winkel in de buurt. In navolging van de pilot waarbij bestellingen binnen 60 minuten bij de klant thuis worden bezorgd kiest Gall & Gall er nu voor om niet zozeer in te zetten op snellere, maar vooral duurzamere bezorging. Door het winkelnetwerk centraal te stellen en per fietskoerier te bezorgen worden op jaarbasis 300.000 ritjes van het distributiecentrum naar klanten bespaard. Ook ligt het distributiecentrum vol met zonnepanelen waardoor deze op het gebied van elektriciteit volledig zelfvoorzienend is.  

Meer gemak en minder busjes in de stad

De winkels van Gall & Gall vormen de basis voor bezorging bij de klant aan huis. De bestelling wordt in de winkel verzameld uit de eigen winkelvoorraad en per fiets thuisbezorgd of klaargelegd om af te halen. Dit sluit aan op de ambitie van Gall & Gall om uiteindelijk een groot deel van de bestellingen vanuit de winkels te bezorgen. Pieter Saman, CEO Gall & Gall: ‘De winkels en dus ook onze collega’s spelen een steeds grotere rol bij Gall.nl. Zij zijn degene die met veel passie, kennis en kunde klanten helpen bij het kiezen van de perfecte fles voor het juiste moment. Als Gall & Gall kijken we continu waar we kunnen inspelen op de behoefte van onze klanten en hoe we met slimme oplossingen kunnen verduurzamen. Ik vind het mooi dat die twee dingen nu samenkomen in het bezorgen vanuit de lokale winkel op een duurzamere manier.’

Verduurzaming distributiecentrum

Op het dak van het distributiecentrum in Delfgauw liggen sinds eind maart 2200 zonnepanelen die jaarlijks de operatie voorzien van 814.000 kWh duurzaam opgewekte energie. Hiermee is het distributiecentrum op het gebied van elektriciteit geheel zelfvoorzienend en kan zelfs energie worden teruggeleverd. Zo wordt in totaal 330.000kg CO2 per jaar bespaard. Dit sluit aan bij de ambitie om de CO2 uitstoot te verlagen en slimmer om te gaan met energie. Daarnaast start Gall & Gall met pilot waarbij duurzaam gemaakte doeken om rolcontainers worden geplaatst om het afvallen van goederen te voorkomen. De doeken zijn herbruikbaar en een vervanging voor plastic, wat op jaarbasis 5600kg plastic bespaart.

Verantwoord genieten

NIX18 is een van de belangrijkste uitgangspunten bij het nieuwe bezorgmodel, aldus Saman: ‘Als Gall & Gall vinden wij het onze maatschappelijke rol om alcohol op een verantwoorde manier te verkopen. Het houdt in dat we bij alles wat we doen, nagaan of onze activiteiten passen bij onze voortrekkersrol op het gebied van verantwoord genieten. We vragen daarom bij bezorging altijd om legitimatie en zorgen er daarmee voor dat er geen alcohol wordt verkocht aan klanten jonger dan 18 jaar. In de pilotfase bleek dat dit goed verloopt.’