Fairfood raadt consumenten aan het chocolade-ijsje Ben & Jerry’s chunky muncky en het sap CoolBest mango dream te kopen, terwijl zij over Hertog ijs 3 chocolades en Tropicana apple-mango juice een negatief koopadvies geeft. Ook stimuleert Fairfood de aankoop van producten als Fair Trade Original pandan rijst en Campina verse yoghurt in tegenstelling tot de aankoop van Lassie pandan rijst en De Zaanse Hoeve magere yoghurt. Dit zijn slechts enkele van de uitkomsten van het Fairfood onderzoek naar de duurzaamheid van bijna 3000 supermarktproducten onder ruim 800 merkeigenaren. Met deze uitkomsten spoort Fairfood de consument aan een bewuste keuze te maken in de supermarkt om zo een bijdrage te leveren aan het bestrijden van het honger- en armoedeprobleem in de wereld. Hoe meer Nederlanders duurzaam consumeren, des te groter de noodzaak voor bedrijven om een stap te maken in de verduurzaming van hun producten.

Voor het derde achtereenvolgende jaar informeerde Fairfood met een vragenlijst (Product Fairness Questionnaire) naar de prestaties van merkeigenaren op het gebied van (de verhoging van) sociale, ecologische en economische duurzaamheid. Dit jaar onderzocht Fairfood bijna 3000 producten, een verdubbeling ten opzichte van 2007. Ruim een kwart van deze producten bestaat uit huismerkproducten van verschillende supermarkten. Het is teleurstellend dat Fairfood over een groot deel van deze huismerkproducten een negatief koopadvies (Don’t buy) heeft moeten geven. Veel huismerkeigenaren, waaronder Hoogvliet, Spar en Plus huismerk, hebben geen openheid van zaken willen of kunnen geven over zorgen die bestaan over de productie en verhandeling van hun producten. Toch zijn er ook positieve initiatieven van huismerkeigenaren zoals Albert Heijn met een product als AH Biologisch Max Havelaar bananen of Lidl met haar nieuwe Fairglobe sinaasappelsap.

Fairfood geeft een positief koopadvies over een product wanneer het binnen zijn productgroep bovengemiddeld duurzaam is of meer vooruitgang boekt dan zijn concurrenten. De producten uit de Buy-categorie van Fairfood zijn dus niet per definitie perfect geproduceerd of verhandeld, maar ten opzichte van hun concurrenten zijn ze beter voor mens, milieu en economie. Een volledig overzicht van alle 3000 onderzochte producten is te zien op www.fairfood.org/producten.

Op woensdagochtend 2 juli om 10 uur illustreert Fairfood de publicatie van haar resultaten met een Fairfood speed-shop-race in de Dirk van den Broek op het Marie Heinekenplein in Amsterdam. Onder de straffe aanvoering van StoereVrouwen – dé pleitbezorgers voor duurzaam winkelen – krijgen consumenten de gelegenheid zo snel mogelijk duurzame producten te bemachtigen. Pers is van harte uitgenodigd.