De pakjeseconomie en het internet zijn niet meer weg te denken uit onze huidige levensstijl. Het gemak van vandaag bestellen en morgen geleverd is ondertussen zo ingeburgerd dat we dit als consument bijna verwachten. Je kunt als ondernemer niet meer achterblijven op het internet. Een webshop is onmisbaar voor retailer of winkelhouder. Maar hoe pak je een webshop aan als je ondernemingsplan gestoeld is op duurzaam ondernemen?

Transport

Een groot probleem met de huidige pakjesindustrie, is de ecologische kost van het transport. Onze wegen slibben vol met grote en kleine vrachtwagens en bestelbusjes. Alle hebben maar één doel: dat ene pakje zo snel mogelijk voor jouw deur proberen af te leveren. Probeer dit met je webshop anders aan te pakken en bundel bijvoorbeeld je bestellingen.

Zoek uit waar je cliënteel zich hoofdzakelijk bevindt. Een lokale, veganistische bakkerij die aan huis levert, kan eventueel gebruikmaken van de vele fietskoeriers in grootsteden. Maar zitten je klanten over de hele wereld, dan moet je andere oplossingen zoeken. Op het internet bieden zich steeds meer groene koeriersdiensten aan, die bijvoorbeeld met 100% elektrische wagens werken.

Verpakking

Om je bestellingen veilig en wel op het juiste adres te brengen, zonder enige schade, is er vaak milieubelastende verpakking nodig. Noppenfolie of schuimrubber worden ontzettend veel gebruikt door webshops maar zijn zeer ongunstig voor het milieu. Is dit soort verpakking echt nodig? Ook jouw consumenten krijgen niet graag een doos vol plastic opgestuurd.

Durf als webshop aan de slag te gaan met gerecycleerde verpakkingsmaterialen zoals papiersnippers of verkreukeld krantenpapier. Hergebruik oude dozen en papieren recyclagetape om je pakketjes af te sluiten. Geef ook duidelijk aan bij je klanten, dat je als ondernemer bewust kiest voor deze manier van verpakken. De duurzame pakjeseconomie via het internet, wordt in de toekomst eerder de regel dan de uitzondering.

Anders denken, anders consumeren

Blinde consumptie, ondersteund door het gemak van het internet, is sowieso nooit duurzaam te noemen. Mocht je daarom op zoek zijn naar een nieuwe onderneming om via het internet uit de grond te stampen, wees dan creatief. Probeer niet het zoveelste duurzame product op de markt te brengen. Is het wel nog duurzaam om elke week, via het internet, een nieuw kledingstuk, uit biologisch katoen te kopen waarop staat “Save the planet”?

Upcycling, de trend waarbij je oude materialen omtovert tot nieuwe hebbedingen, is helemaal in. Ben je een creatief talent? Waarom dan niet het internet veroveren met een lijn aan upcycled kledij waar alleen maar unieke stukken te koop zijn? Verkoop e-books of luisterboeken via je webshop in plaats van het fysieke, gedrukte exemplaar. Start als kruidenier een webshop waarbij je enkel de producten verkoopt die quasi hun houdbaarheidsdatum bereiken. Doneer een bepaald percentage van de opbrengst van je webshop aan een duurzaam, goed doel.

Besluit

Doe je huiswerk voordat je je webshop opricht. Groene koeriers, gerecycleerde verpakkingen, ecologische producten, of tweedehands economie… Het internet biedt zoveel mooie kansen voor creatieve en duurzame ondernemers. Het zou zonde zijn om hier met je webshop geen optimaal gebruik van te maken.

Afbeelding: bron Shutterstock