Budbee, het snelgroeiende logtechbedrijf uit Zweden, bezorgt vanaf deze maand ook in Nederland door volledig gebruik te maken van fossielvrije en hernieuwbare brandstoffen. Hiermee biedt Budbee al in meerdere Europese landen op grote schaal duurzame bezorging. Daarbij geeft het bedrijf ook als enige in de last mile delivery markt volledige transparantie over het brandstofgebruik van de hele keten; van het moment dat een pakket aankomt in het sorteercentrum tot daadwerkelijke bezorging aan huis of in een Budbee Box. Deze duurzame mijlpaal volgt kort op de aankondiging van de samenwerking tussen Albert Heijn, bol.com en Budbee. Samen lanceren zij het grootste netwerk pakketkluizen in Nederland waarmee een andere belangrijke stap is gezet in het verder verduurzamen van de snelgroeiende markt van online winkelen. 

Europese marktleider duurzame bezorging

In Zweden en Finland kondigde het bedrijf al eerder aan volledig te bezorgen met fossielvrije en hernieuwbare brandstoffen. Vorig jaar maakte Budbee bekend om begin 2022 ook in Nederland volledig met fossielvrije en hernieuwbare brandstof te bezorgen. Het laatste deel van de toeleveringsketen, de leveringen aan huis, was de laatste stap die vergroent moest worden. De ritten naar de magazijnen van partners, het vervoer tussen de terminals en naar alle Budbee Boxen in het land, waren al volledig groen.

Het brandstofverbruik in de volledige keten is nu ook voor iedereen toegankelijk via de website van Budbee. Met dit eerlijke kijkje in de keuken onderstreept Budbee haar missie om de Europese marktleider te worden op het gebied van duurzame pakketbezorging. Tegelijkertijd roept Budbee vooral andere bedrijven op hetzelfde te doen om zo in de toekomst het verschil te kunnen maken in de markt van pakketbezorging.

Jørgen Höppener, General Manager Benelux bij Budbee: “Transparantie, servicegerichtheid én klimaatverbetering zijn de belangrijkste kernwaarden bij Budbee. Daarom publiceren wij openbaar wat de verdeling is van het brandstofgebruik over de hele toeleveringsketen. Wat ons betreft zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat ieder bedrijf die de gemaakte milieudoelstellingen serieus neemt, transparantie over de hele keten biedt. Ik ben er trots op dat Budbee dit doel heeft bereikt en kijk uit naar de toekomst.”

Doordat Budbee van origine een technologiebedrijf is, onderscheidt het zich van alle andere bezorgdiensten op de markt. Vanaf de oprichting in 2016 is het zelfontwikkelde algoritme ingezet om de meest groene en servicegerichte bezorging te garanderen. In de praktijk zorgt de combinatie van die technologie met de inzet van cargo-fietsen, elektrische voertuigen, gebruik van groen gas én voertuigen gevuld met gerecyclede en plantaardige olie voor de groene bezorgingen van Budbee.

Hieronder is de brandstofverdeling per route voor Budbee in Nederland weergegeven:

Thuisbezorging (laatste mijl)

  • Benzine/Diesel – 0%
  • HVO100 (biodiesel) – 95%
  • Elektrische auto – 3%
  • Elektrische fiets – 2%

Budbee Box (laatste mijl) 

  • Benzine/Diesel – 0%
  • HVO100 (biodiesel) – 100%
  • Elektrische auto – 0%
  • Elektrische fiets 0%

Ophalen 

  • Benzine/Diesel – 0%
  • HVO100 (biodiesel) – 100%
  • Elektrische auto – 0%
  • Elektrische fiets 0%

Lijndienst

  • Benzine/Diesel – 0%
  • HVO100 (biodiesel) – 100%
  • Elektrische auto – 0%
  • Elektrische fiets 0%