SUEZ, Scania en HAVI slaan de handen ineen voor de verdere verduurzaming van de logistieke activiteiten bij McDonalds met de ingebruikname van een Scania Hybrid van de nieuwste generatie. Deze truck maakt gebruik van een hybride aandrijflijn waarbij een elektromotor de standaardmotor ondersteunt. Hierbij wordt op de snelweg veel brandstof bespaard terwijl op het terrein van McDonalds full-electric en zero-emission wordt gereden. 

De hybride truck is uitgerust met speciale apparatuur om in 1 stop alle vrij komende grondstoffen gescheiden van elkaar op te halen en af te voeren. Hiermee intensiveren de drie partijen het recyclingproces en verkleinen ze de voetafdruk in de afvalstroom aanzienlijk. Het is de bedoeling dat het voertuig de laatste kilometers vanaf de provinciale weg of snelweg elektrisch gaat afleggen. Ook de apparatuur om het afval in te zamelen werkt vanaf dan op elektriciteit. Zo vinden alle activiteiten op en rond het terrein van McDonalds zero-emission plaats. Op iedere route zitten tussen de 11 en 13 restaurants.

Samenwerking

HAVI en Scania werkten al eerder internationaal samen om de ecologische voetafdruk van de logistiek bij McDonalds te reduceren. In 2017 werden  internationale afspraken gemaakt om het aantal door diesel aangedreven voertuigen terug te dringen en over te schakelen naar alternatieve brandstoffen, zoals modellen die rijden op gas of hybride voertuigen. Eerder werden, in Nederland, al trucks op LNG en HVO ingezet in de logistieke keten van McDonalds. Met deze nieuwe Scania Hybrid wordt de volgende stap gezet in dit proces.

McDonalds, HAVI en SUEZ werken al jaren samen aan het leveren van de meest duurzame transport- en afvalverwerkingsoplossingen in de markt. De gecombineerde schaalgrootte maakt het mogelijk innovaties te testen en ook op te leveren. Ook voor de toekomst hebben de drie organisaties een duidelijk stappenplan om voorop te blijven lopen in de sector. Zo komt er tegen 2025 is een dieselverbod in de binnensteden, wat betekent dat het essentieel is om innovaties en veranderingen zo snel mogelijk te realiseren.

Over de Scania Hybrid

De nieuwe Scania P320 Hybrid is een HEV en heeft een 320 pk vijfcilinder Euro 6 motor die parallel werkt met een elektromotor die een vermogen van 177 pk (130 kW) en een koppel van 1.050 Nm genereert. Het lithium-ion oplaadbare accupakket is afgeregeld op 7,4 kWh om een lange levensduur te garanderen. De 320 pk dieselmotor werkt ook probleemloos met de hernieuwbare brandstof HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Zo biedt het voertuig op de langere termijn de mogelijkheid om, over de gehele inzet, de CO2uitstoot tot 92% te reduceren.