Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen (MVO) is een belangrijk onderdeel van de handelsmissie naar Brazilië onder leiding van minister Lilianne Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Woensdag bezocht de minister twee voortrekkers op dit gebied: de koffiebranderij Douwe Egberts en het cosmeticabedrijf Natura. ‘Meer en meer ondernemingen begrijpen dat duurzame productie bijdraagt aan zowel het resultaat, als een beter milieu, goede arbeidsverhoudingen en een positief imago. En dus niet een extra kostenpost zijn’, aldus de minister.

Bij Douwe Egberts (DE) zat Ploumen om de tafel met een werkgroep voor duurzame koffie. Met daarin vertegenwoordigers van onder meer Nestlé, UTZ Certified en de Rainforest Alliance. Douwe Egberts in Jundai (regio Sao Paolo) is met 20 procent van de immense Braziliaanse markt een grote speler. Het bedrijf zelf doet aan duurzaamheid door een deel van haar energie uit biomassa te halen. Minstens zo belangrijk is dat het de koffieketen stimuleert om duurzamer te produceren. Bijvoorbeeld door erop toe te zien dat telers minder chemicaliën gebruiken.

’s Middags bezocht de delegatie Natura. Dit succesvolle cosmeticabedrijf scoort vaak het hoogst in MVO-rankings. Zo haalt Natura een deel van haar natuurlijke grondstoffen uit het Amazonegebied door een speciaal programma: 2300 families daar verzamelen in het tropisch regenwoud producten waarvan uiteindelijk cosmetica wordt gemaakt. Ook wordt de alcohol voor parfums gewonnen uit biologisch geteelde suikerriet. Los daarvan wordt het concern ook geprezen voor z’n goede arbeidsomstandigheden. De minister: ‘Dit type ondernemingen staat model voor p-p-p, oftewel profit, people, planet.’

Op donderdag spreekt Ploumen in São Paulo op een seminar over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een groot aantal Braziliaanse- en Nederlandse ondernemingen zal daar acte de présence geven. Ook oud-premier Jan Peter Balkenende zal daar, in zijn rol van voorzitter van de Dutch Sustainable Growth Coalition, een toespraak houden.