Vele initiatieven

Steeds meer toeristische bedrijven maken duurzaamheid onderdeel van hun bedrijfsvoering. De motivatie hiervoor ligt in de vraag van de klant en de eigen werknemers, maar ook het besef dat de ondernemer een eigen verantwoordelijkheid heeft. De extra kosten om te verduurzamen worden geschat op 10%. Kosten die niet direct terug te verdienen zijn. De consument vindt duurzaamheid belangrijk, maar wil er niet extra voor betalen. De winst voor de bedrijven ligt dan ook in het op termijn vergroten van het eigen marktaandeel. De ondernemers geven de reisbranche een krappe voldoende op het gebied van duurzaamheid.

Uniformering

Een belangrijke uitdaging voor de duurzame reisbranche is om de consument een duidelijke keuze voor duurzaamheid te laten maken. Samenwerking binnen de reisbranche staat nu nog in de kinderschoenen en er is een scala aan normen en certificeringprogramma’s voor reizen en duurzaam toerisme. Het herkennen van duurzame toeleveranciers is voor de reisorganisaties moeilijk. Consumenten hebben behoefte aan een eenduidig systeem. Ook moet er sprake zijn van een goede combinatie van gemak en duurzaamheid. Het mag niet ten koste gaan van het comfort.

Dit en meer staat in het rapport “Duurzaamheid rendeert” van het ING Economisch Bureau.