Philips genereert zelf niet alleen waarde uit een ‘groene supply chain’, maar duurzaamheid is ook van invloed op het bedrijfsmodel. De verlichtingsindustrie gaat namelijk een aantal significante veranderingen tegemoet. De vraag naar conventionele verlichting gaat richting energiebesparende lampen. ‘Licht is honderd jaar analoog geweest, maar binnen tien jaar is alles digitaal’, voorspelt Sprenkels. ‘Dat betekent geen vervanging van lampen meer, maar een focus op de initiële installatie. Dat is een totaal ander businessmodel. We gaan van een “sell one, make one”-organisatie naar een “engineer to order”-achtige organisatie.’
Hoe Philips Lighting zich op deze verandering voorbereidt, laat Sprenkels helaas in het midden. Hij vervolgt met een verhaal over de energie-efficiënte supply chain van Philips Lighting. Het bedrijf verwacht dat de energiekosten in de supply chain naar schatting met 34 tot 77 procent zullen stijgen. Sprenkels verwacht een stijging van tussen de 120 en 240 miljoen euro aan emissiekosten voor de supply chain van Philips.

Strategie
Philips heeft drie strategische opties: afwachten, het optimaliseren van energiekosten en het reduceren van risico’s, of een proactief beleid voeren. ‘Gewoon maar afwachten is geen optie, dus begin gewoon. Wij zijn begonnen met het identificeren van de CO2-footprint van talloze supply chain-managementprocessen binnen het bedrijf’, zegt Sprenkels, terwijl hij dit illustreert met een aantal voorbeelden waaronder een tl-lamp.
Tot slot liet Sprenkels nog zien dat een energie-efficiënte supply chain een kans voor differentiatie kan zijn. De bezorgdheid van klanten kunnen een kans zijn om je te differentiëren van je concurrenten. Consumenten zijn geneigd om bedrijven waarvan ze geloven dat die milieuvriendelijk werken, te belonen. Groen is volgens Sprenkels dus erg effectief voor reputatieverbetering. ‘Echter, we halen er op dit moment nog geen competitief voordeel uit.’