Duurzaam beddengoedmerk Yumeko heeft het prestigieuze B Corp-certificaat behaald. Bij Yumeko is duurzaamheid vanaf de oprichting de standaard en het bedrijf schaart zich nu in een select gezelschap van 200+ ondernemingen in de Benelux met een B Corp-status. Een mijlpaal in Yumeko’s missie om van significant positieve invloed te zijn op de maatschappij en het milieu. Dat Yumeko de B Corp status behaalt in hetzelfde jaar dat het de FD Gazellen award won is het bewijs dat duurzaamheid en groei hand in hand gaan.

Bij Yumeko is impactdenken verankerd op het hoogste niveau

Yumeko neemt de impact op milieu, mens en dier mee in al haar beslissingen. Deze sociale ambitie is verankerd in de statuten van het bedrijf. Zo komt Yumeko, met bevestiging van B Corp, een stap dichter bij een duurzamere samenleving waarin sociaal ondernemen het nieuwe normaal is. Dit uit zich onder andere in:

Materiaalgebruik: Yumeko kiest altijd voor natuurlijke materialen en al het katoen is gecertificeerd door het keurmerk GOTS (Global Organic Textile Standard).
Goede werkomstandigheden voor iedereen: in samenwerking met Fairtrade garandeert Yumeko goede werkomstandigheden voor alle werknemers in India, waar een groot deel van het biologisch katoen groeit.
Impactdenken op bestuursniveau: Yumeko heeft een toegewijde Impact Manager; daarnaast is impactdenken geïntegreerd in elke laag van het bedrijf.

Rob van den Dool (CEO & founder Yumeko): “Wij zijn ontzettend trots B Corp te zijn en ons te meten met inspirerende bedrijven als Seepje, Tony’s Chocolonely en Patagonia. Dit helpt ons verder te groeien als sociale onderneming. B Corp benoemt jaarlijks de top 5% bedrijven die de meeste positieve impact maken per thema. Vanzelfsprekend willen we binnen 3 tot 5 jaar toetreden tot dit baanbrekende gezelschap binnen minimaal één thema.”

Het B Corp-proces

B Corp is een onafhankelijke organisatie die wereldwijd duurzame bedrijfsvoering beoordeelt en certificeert. De strenge standaarden worden bedrijfsbreed getoetst: van milieu-impact tot personeelsbeleid. Om het B Corp-label te verkrijgen, doorloop je als bedrijf een uitgebreide keuring waarbij veel bewijsvoering aangeleverd moet worden. Hierbij wordt er gekeken naar vijf thema’s: Milieu (gebruik grondstoffen, transport, verpakking), Gemeenschap (impact op medewerkers in de productieketen), Werknemers, Klanten en Bestuur. Van verpakkingsmateriaal tot impact op medewerkers in de productieketen en van inclusiviteit tot transport – alles moet aan de hoogste duurzaamheids-standaard voldoen. Eenmaal B Corp-gecertificeerd wordt een bedrijf elke drie jaar opnieuw beoordeeld. Hierbij worden bedrijven gestimuleerd om altijd beter te scoren dan de vorige keer.

Scherpe keuzes zorgen voor hoge punten

Yumeko behaalde bij haar beoordeling een totaalscore van 97.4, terwijl het gemiddelde van de gecertificeerde bedrijven in Nederland op 83.8 ligt. De gemiddelde score voor bedrijven die de toetsing doorlopen is 50.9. Vooral op het milieu-vraagstuk scoorde Yumeko hoog in vergelijking met andere bedrijven. Dit komt onder andere doordat 100% van Yumeko’s katoen biologisch verbouwd wordt terwijl dit wereldwijd maar 1% is.

Irene Jonkman (Impact Manager bij Yumeko): “Het gehele Yumeko-team is intrinsiek gemotiveerd om consumenten, bedrijfsleven, politiek en overheid te inspireren en transformeren naar een duurzame samenleving. Het B Corp-certificaat dwingt ons nóg scherper te zijn op onze keuzes.”