Gisteravond werd de Purpose Award uitgereikt aan Mark Kulsdom van Dutch Weed Burger tijdens de eerste Purpose Day bij de Impact Hub in Amsterdam. Deze onderscheiding erkent veelbelovende purposevolle ondernemingen en werd toegekend aan de grootste purpose belofte van 2016.

Dutch Weed Burger

Uit een voorselectie van drie genomineerden, namelijk Dutch Weed Burger, MUD Jeans en Take Care BNB, werd Dutch Weed Burger door de jury geselecteerd als winnaar. Jurylid Roland Pluut van The Optimist: “De gedurfde purpose van Dutch Weed Burger is feitelijk het ombuigen van millennia aan vlees eten naar plantaardig eten. Dit sluit helemaal aan bij de disruptie van de huidige food en hospitality branches. Het bedrijf heeft daarnaast contact met een breed publiek middels verkoop via bijvoorbeeld een keten als Bagels & Beans en Mark toont verder aan dat het beste model van actievoeren ondernemen is. Bovengenoemde in combinatie met de enorme potentie van het bedrijf maakte Dutch Weed Burger onze winnaar.”

Jury & criteria

De jury bestond uit Roland Pluut van The Optimist, Milena Kriek van Impact Hub Amsterdam en Ellen Coopmans van De Droomfabriek. Na korte pitches van de genomineerden, selecteerden zij de winnaar naar aanleiding van de volgende criteria: de purpose van de onderneming, de huidige en toekomstige impact, de moed die de onderneming toont om hun bestaansrecht te claimen en de eerste stappen van aangetoonde succes.

Purpose Award

De prijs is €10.000,- te besteden aan consultancy op het vlak van strategie, positionering, organisatieontwikkeling en leiderschap/ teamontwikkeling bij De Droomfabriek en een rapportage door The Optimist. Middels deze prijs streeft initiator De Droomfabriek ernaar om kansrijke en purposevolle ondernemers te laten accelereren om hun doelen te kunnen bereiken. Gezien het uitstekend niveau van alle genomineerden besloot tijdens het event jurylid Roland Pluut van The Optimist dat alle deelnemers geïnterviewd worden in het blad! PERSBERICHT NOVEMBER 2016 Purpose Day Mark Kulsdom, Dutch Weed Burger: “Tijdens zo’n pitch gieren de fight or flight hormonen door je lijf. Het is voor ons echt te gek om deze erkenning te krijgen voor wat we met Dutch Weed Burger doen! Zeker tijdens Purpose Day in de Impact Hub. In sommige branches word je pas gewaardeerd met een giga omzet. Maar het leuke aan purpose-driven organisaties is dat men juist naar de missie, werkwijze en (potentiële) impact kijkt.”

Purpose Day

Op 17 november 2016 vond de eerste Purpose Day plaats. Purpose, oftewel zingeving, wordt binnen bedrijfsvoering gezien als hét fundament voor maatschappelijk relevant ondernemen. Op de eerste Purpose Day werden bedrijven opgeroepen om met purpose aan de slag te gaan en organiseerde De Droomfabriek hierover een conferentie bij de Impact Hub in Amsterdam. Tot de sprekers behoorden Katja Schuurman (Return to Sender), Kim Liebregts (Tesla), Mihela Hladin Wolfe (Patagonia) en Anna van der Veen (Moyee Coffee). Samen met gamechangers van Rituals, Concept7, WuWei4Life en ShareNL deelden zij hun visie over bedrijfsvoering en gaven zij inzicht in hun eigen werkwijze. Naast inspirerende presentaties kregen deelnemers praktische tools aangereikt om zingeving toe te passen binnen een zakelijke omgeving en is er toegang geboden tot een netwerk van gedreven en succesvolle purpose-driven organisaties. Tips en tricks om purpose binnen je bedrijf te realiseren vind je op www.purposeday.nl