Op 28 september lanceerde Dopper zijn nieuwste innovatie in de strijd tegen wegwerpplastic: de Dopper Water Tap. Gemak blijkt voor mensen de voornaamste reden om een wegwerpflesje te kopen, leerde Dopper uit onderzoek van Tabula Rasa. Ook vinden mensen publieke watertappunten moeilijk vindbaar. Doppers antwoord hierop is de introductie van een herkenbaar vormgegeven, innovatieve watertap die speciaal ontworpen is om gedrag te helpen veranderen. Met de introductie van de slimme watertap ondersteunt Dopper organisaties bij het behalen van duurzaamheidsdoelen door samen het hervullen van waterflessen tot nieuwe norm te maken. Het herkenbare design helpt organisaties daarnaast bij het uitdragen van duurzame waarden. Zo maken Dopper en milieubewuste organisaties het voor mensen makkelijker en leuker om gezamenlijk de aanschaf van wegwerpflesjes en bijbehorende plasticvervuiling tegen te gaan.

De Dopper Water Tap werd feestelijk onthuld in Naturalis Biodiversity Center door Dopper-CEO Virginia Yanquilevich in het bijzijn van honderden aanwezigen, waaronder launching partners als de Bijenkorf, Onemeeting.com, Alfa Accountants & Adviseurs, Koninklijke Jaarbeurs en ABN AMRO. De Dopper Water Tap is vanaf nu verkrijgbaar in Nederland met een Europese uitrol begin 2023.

Hervullen als nieuwe norm

Uit onderzoek van Tabula Rasa, gespecialiseerd in gedragsverandering, blijkt dat ‘gemak’ de voornaamste reden is om plastic wegwerpflesjes te kopen. Aanvullend worden publieke watertappunten als moeilijk vindbaar ervaren. Om van het hervullen van herbruikbare flessen de norm te maken en het gedrag van zowel de gebruiker als de eigenaar van het tappunt te veranderen, heeft Dopper twee jaar lang gewerkt aan een herkenbaar vormgegeven watertap. Via het speciaal ontworpen druppelvormige LED-scherm wordt nudging ingezet, een motivatietechniek waarbij positieve beloning gedragsverandering stimuleert. Ieder tapmoment geeft de gebruiker via het scherm direct inzicht in de eigen gerealiseerde positieve impact. Door van het hervullen van de waterfles een unieke en leuke ervaring te maken, wordt herhaling gestimuleerd. Ook krijgt de eigenaar van de slimme tap via een online dashboard inzicht in statistieken, zoals hoeveel plastic er is bespaard. De Dopper Water Tap kan gemakkelijk worden aangesloten op de waterleiding in een (openbaar) gebouw of locatie. Zo kan het iedere organisatie helpen om milieubewustzijn te vergroten, duurzaamheidsbeleid concreet te maken en een positieve impact te creëren.

Bart de Vos, gedragsonderzoeker bij Tabula Rasa: “Mensen tappen water om hun dorst te lessen, dus je moet allereerst inspelen op die behoefte. Het hervullen van een fles in publieke ruimtes is echter voor de meeste mensen nog geen dagelijkse gewoonte. Omdat ze er nu niet over nadenken, helpt het om van het tappen een bijzondere ervaring maken. De Dopper Water Tap gaat helpen om gedrag te veranderen door mensen bewust te maken van de positieve impact die ze hebben.”

Doppers volgende stap in zijn missie

De lancering van de Dopper Water Tap is – na het introduceren van de alom bekende waterfles, de Dopper Wave-movement en het meest recente initiatief om alle publieke watertappunten in Google Maps vindbaar te maken – een volgende grote stap in Doppers missie om de aanschaf van plastic wegwerpflesjes tegen te gaan door van het hervullen van re-usable waterflessen een vanzelfsprekendheid te maken.

Acht miljoen ton aan single-use plastic vindt jaarlijks zijn weg naar onze oceanen en iedere minuut worden nog één miljoen plastic wegwerpflesjes verkocht. Tijdens de lancering in Naturalis benadrukte de digitaal aanwezige Amerikaanse oceanograaf Sylvia Earle de urgentie van schone oceanen voor een leefbare wereld. Dopper-CEO Virginia Yanquilevich vult aan: “We zien enerzijds dat heel veel mensen een herbruikbare fles hebben, maar tegelijkertijd stijgt de verkoop van plastic wegwerpflesjes nog altijd. Met onze innovatieve watertap willen we het gemakkelijker, leuker en vanzelfsprekender maken om je herbruikbare waterfles onderweg bij te vullen.”

‘Een must voor elke organisatie’

De Dopper Water Tap is vanaf nu verkrijgbaar in Nederland. Na het eerste exemplaar in Naturalis volgt de installatie van de watertap bij acht andere launching partners, waaronder de Bijenkorf, Koninklijke Jaarbeurs en het ABN AMRO-paviljoen Circl. Yanquilevich: “Van school tot warenhuis en van kantoorpand tot gemeentehuis: we zijn er trots op dat we samen met milieubewuste organisaties gedragsverandering stimuleren. Zo dragen we gezamenlijk ons steentje bij aan een betere wereld.” In het tweede kwartaal van 2023 start de Europese uitrol van de Water Tap naar België, Duitsland, Frankrijk en Spanje.

Specificaties slimme Dopper Water Tap:

  • Druppel met 1024 LED’s op scherm om d.m.v. nudging gedragsverandering te stimuleren
  • Online impact dashboard met inzichten voor eigenaar
  • Beschikbaar in 8 kleuren
  • Plaatsing tappunt op Google Maps
  • Design gericht op hygiëne (handenvrij)
  • Design gericht op minimale waterverspilling
  • Binnen tappunt voor aan de muur
  • Eenvoudige aansluiting op de waterleiding en afvoer