Derrick Neleman: “door crowdfundingcampagne onze bio-wijn groots in de publiciteit”

De crowdfundingcampagne op Oneplanetcrowd van wijnmaker- en handelaar Derrick Neleman is breed opgepakt in de media. Zo schrijven onder andere RTL Nieuws, AD en de Volkskrant over de groeiambities van Neleman. Crowdfundingplatform Oneplanetcrowd belde hem op om naar zijn ervaring van de campagne te vragen: “door de media-aandacht kunnen we nog meer mensen enthousiast maken over onze biologische wijnen” aldus Neleman.

De media over Neleman
‘’Ook in wijnland begint duurzaamheid door te sijpelen.” schrijft RTLZ. “De Nederlandse bio-wijnboer Derrick Neleman pioniert op dit gebied, en valt daarmee op. Deze week haalde hij binnen een dag een half miljoen euro crowdfunding op voor nieuwe plannen’’. Een deel van de investeerders is afkomstig uit zijn klantenkring, vertelt de ondernemer tegen Algemeen Dagblad. “Het heeft ons ook wel wat verrast’’, geeft Neleman toe “Bizar hoeveel mensen hebben gereageerd.” “Sommige investeerders waren zo enthousiast over de campagne dat ze 7500 euro hebben geïnvesteerd” zegt hij in het artikel van RTLZ Nieuws.

Een 10-
Naast het nieuws over de crowdfundingcampagne staat Neleman weer in de krant en dit keer met een niet mis te verstane beoordeling van culinair journalist van de Volkskrant Onno Kleyn. Hij geeft maar liefst een 10- voor de witte variant van de Just Fucking Good Wine. Nooit eerder werd een wijn met zo’n hoog cijfer bekroond. Wat ook het animo voor de wijn verhoogde. “Hij hakte erin, raakte me tussen de ogen, deed me denken aan uiterst prettige zaken, verre horizonten, weldadige gebeurtenissen”. Aldus Kleyn in de Volkskrant. Neleman is uiteraard erg blij met deze waardering “maar wat ik hier vooral mooi aan vind is dat de verdil druif op deze manier weer een verdiend podium krijgt bij het publiek” reageert de wijnboer.

Uit je eigen cocon treden
Op de vraag wat de campagne hem het meest heeft gebracht geeft de ondernemer aan dat hij blij en verrast in met de vele enthousiaste reacties vanuit zijn klantenkring maar ook eigen medewerkers. “Je leeft in je eigen cocon. Door zo’n succesvolle campagne merk je pas dat men blijkbaar een goed gevoel heeft over wat je doet. Binnen het bedrijf bracht dit veel energie en positiviteit met zich mee.”

Toekomstbeeld van Neleman
Neleman geeft aan dat hij komende jaren van zijn klantenkring een community wil gaan maken. Een wens is om te kijken of zijn netwerk in de toekomst mede-eigenaar kan worden van zijn bedrijf. Daarnaast heeft Neleman nog meer grootse plannen met zijn wijnbedrijf. Naast zijn winkel in Zutphen start hij een brandstore in het centrum van Utrecht. In januari 2020 zal de winkel haar deuren openen. In de toekomst ziet Neleman nog ruimte voor uitbreiding naar 4 á 5 winkels zegt hij tegen Biojournaal.

Tips voor ondernemers
Of de ondernemer nog tips heeft voor andere ondernemers die crowdfunding overwegen? ‘’Zorg voor een goede voorbereiding van je campagne en trek die ook goed door ná de campagne. Wat de campagne een persoonlijke touch gaf, was dat we naast de gebruikelijke rente in geld, rente in wijn geven. Dit is voor ons een mooie manier om de crowd kennis te laten maken met ons product. Daarnaast is de de energie en het geloof in je eigen product dat je uitstraalt als ondernemer erg belangrijk. Immers, positieve energie creëert weer positieve energie, zo ontstaat er een domino effect’’, aldus Neleman. En een tweede financieringscampagne? “Dat sluit ik zeker niet uit!”

Benieuwd of deze manier van financieren geschikt is voor uw bedrijf? Doe dan hier de quickscan.

Share Button