Mourik heeft grote ambities op het gebied van duurzaamheid. Maar om die ambities op tijd waar te kunnen maken moet er nog veel gebeuren. De tijd dringt en de uitdagingen zijn groot. Om duidelijk te maken waarom het zo belangrijk is dat we ons allemaal verantwoordelijk voelen voor een duurzaam toekomstperspectief organiseerde Mourik onlangs de 100 Months To Change Experience (100MTC Experience).

Tijd voor duurzaamheid

Tijdens deze avond, waar alle (in)formele leiders van de organisatie voor waren uitgenodigd, werd op indringende wijze duidelijk gemaakt dat de betrokkenheid van elke medewerker essentieel is om de doelen te halen. En dat Mourik wil versnellen richting een duurzame toekomst. Om die reden is Mourik partner van het 100 Months To Change platform. Ruim 1 miljoen mensen vinden elkaar op dit platform om ideeën uit te wisselen over hoe de klimaatdoelen van 2030 versneld kunnen worden gehaald. Op het platform wordt gezamenlijk afgeteld naar het moment dat alle plannen gerealiseerd moeten zijn.

Beyond Zero

Een belangrijk onderdeel van de 100MTC Experience was de film ‘Beyond Zero’. Deze film gaat over tapijt producent Interface en hoe zij het voor elkaar gekregen hebben om in 25 jaar tijd een klimaatpositief bedrijf te worden. Een bijzondere prestatie, omdat deze industrie één van de meest vervuilende industrieën ter wereld is, en voor Mourik een inspirerend voorbeeld over hoe je in relatief korte tijd enorme (gedrags)veranderingen teweeg kunt brengen.

Mourik geeft het goede voorbeeld

De ambities van Mourik liegen er niet om. Tijdens de 100MTC Experience presenteerde Mourik haar nieuwe duurzaamheidsvisie. Het uiteindelijke doel? Mourik wordt écht toonaangevend in de duurzaamheidstransitie. Opdracht na opdracht laten we zien hoe bouwen, onderhouden en ondernemen steeds duurzamer kan. Zo dragen we onze steen bij aan duurzame infrastructuur, de energietransitie en een schone, circulaire industrie. Hiermee geven we het goede voorbeeld; aan elkaar, aan de mensen met wie we samenwerken en aan de rest van de wereld.

Binnen de sector wil Mourik het leiderschap op het gebied van duurzaamheid op zich nemen. Best een uitdaging, voor een industrie waarin duurzaamheid niet altijd vanzelfsprekend is. Natuurlijk zijn we er nog lang niet, maar we zijn wel optimistisch gestemd over de mogelijkheden die we hebben om een voortrekkersrol op ons te nemen. Dat hebben we bijvoorbeeld laten zien met onze Plastic To Chemicals fabriek, met onze kraan op waterstof, ons elektrisch materieel en de focus op circulair gebruik van grondstoffen. Als familiebedrijf zijn we er ons zeer van bewust dat we een leefbare planeet moeten achterlaten, ook voor de volgende generaties.

Cora de Groot, Sustainability & Corporate CSR Manager bij Mourik 

Aftermovie

Benieuwd naar de 100MTC Experience bij Mourik? Bekijk dan de duurzaamheidsvlog van Mourik: