‘Wat een ongelooflijk bijzondere avond’. Met dit verhaal komt ‘de 1,5 graad van COP26’ binnen handbereik’. Deze en meer positieve uitspraken volgden op donderdagavond 11 november de Nederlandse filmpremière van de veelbesproken documentaire ‘Beyond Zero‘. Het verhaal over UN Climate Action Award winner Interface werd gedeeld in zaal met ruim 700 personen in Theater Gooiland in Hilversum. Een grote groep CEO’s, overheidsleiders en jongeren waren aanwezig op uitnodiging van klimaatpionier Maurits Groen en het programma 100 Months to Change NL in samenwerking met het 20ste Nationaal Sustainability Congres. Dankzij een data tool werd direct invulling gegeven aan de oproep van de klimaattop in Glasgow (COP26) aan leiders om meer bij te dragen aan de klimaatdoelen. ‘Wat een hoopvolle avond! Deze ervaring geeft iedereen die in zijn werk meer wil bijdragen aan de klimaatdoelen, direct concrete handvatten’. De komende tijden gaan op grote schaal professionals de Beyond Zero Experience ervaren.

Het programma bestond uit een première filmvertoning van de film Beyond Zero en de introductie van de Nederlandse tak van het wereldwijde programma 100 Months to Change. Ook Nederlandse voorbeelden van klimaatpioniers stonden op het podium, zoals Kipster, Niebla en Dutch Climate Systems. De avond werd begeleid door klimaatpionier Maurits Groen en Harm Edens, presentator van onder meer de Nationale Klimaatquiz en BNR Duurzaam. De avond sluit af met een Call for Action die ter plekke door aanwezigen in een realtime data tool wordt ingevuld. Daarmee wordt duidelijk op welke manier leiders en andere aanwezigen een stap extra zullen bijdragen om de klimaatdoelen te halen. Aanwezig waren onder meer KPMG, ABN AMRO, Dutch Flower Group, Compass Group Nederland, PLUS, Coca-Cola, EY, Nederlandse Waterschapsbank, Enexis, Achmea, Patagonia, Waterbedrijf Groningen, Evides en tompambtenaren van meerdere ministeries.

Zie hier de foto’s over deze bijzondere, energieke avond in een vol theater Gooiland in Hilversum en de video:

“Beyond Zero” is een inspirerende en bekroonde documentairefilm over het Amerikaanse multinational Interface. Het biedt een ongekend ‘fly on the wall; inzicht in de onwaarschijnlijke en visionaire, moedige beslissing van oprichter en CEO Ray Anderson van de succesvolle (maar destijds nog vervuilende) beursgenoteerde vloerenfabrikant Interface om zijn bedrijf compleet te transformeren naar een bedrijf zonder negatieve impact. De film volgt zeer realistisch het avontuur dat hij en mensen om hem heen aandurfden en dat inmiddels heeft geleid tot een ‘beyond zero emission’ bedrijf. Beyond Zero heeft meerdere prijzen gewonnen, onder andere die van “Best Story” op het Boston Film Festival en van “Best Documentary Feature” op het Denver Film Festival. Deze film is onafhankelijk van het bedrijf Interface geproduceerd.

Maurits Groen initieerde in 2006 de première van de film ‘An Inconvenient Truth’ in aanwezigheid van Al Gore en zette daarmee destijds veel leiders aan tot duurzamer handelen in hun organisatie. ‘Er ligt een enorme opgave. Deze film Beyond Zero moet nu de wereld in; het geeft leiders en professionals inspiratie en concrete handvatten hoe om te gaan met het urgente klimaatvraagstuk. Er zijn nu nog 98 maanden om de klimaatdoelen van 2030 te halen’, aldus Groen ‘deze film is beter dan die van Gore, omdat het hele concrete handvatten geeft voor iedereen’.

Mede-initiatiefnemer van 100MTC Charlotte Extercatte stelt: ‘Er is veel aandacht voor wat je thuis kan doen om bij te dragen aan de strijd tegen klimaatverandering. We vergeten soms dat impact van hetgeen je beslist op je werk vaak vele malen groter is. Dat geldt voor CEOs maar ook voor marketeers, inkopers en ambtenaren. Echt iedereen kan een flink tandje bijzetten en bijdragen aan de klimaatdoelen van 2030. Als iedereen dat doet met de lessen uit de film, dan zijn de doelen haalbaar. Een beter klimaat begint -wat ons betreft- op je werk! Daarmee wordt concreet handen en voeten gegeven aan de grote ‘we gaan net zero’ uitspraken die we rond Glasgow veel horen. We streven naar om zo snel mogelijk 1 miljoen professionals en toekomstig professionals te bereiken met dit platform. Uit de premiere komen ongelooflijk veel verzoeken tot samenwerking. Dat is een ontzettend mooi resultaat!

Het organisatieteam (en tevens initiatiefnemers van 100 Months to Change in Nederland) bestond verder uit: Wietse Walinga, Yvette Watson en Folkert van der Molen.

De komende weken zijn er verscheidende Beyond Zero Experiences voor grote groepen professionals, waaronder bij ABN AMRO, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Ministerie van Buitenlandse Zaken en Justitie en Veiligheid, Schuco en EY. Direct na de première stroomden nieuwe verzoeken binnen. De ambitie gaat verder dan bedrijfsleven en overheid: ‘We zoeken nog partners om de Beyond Zero Experience ook beschikbaar te maken voor het onderwijs’, aldus Extercatte, ‘dit is een gave les voor docenten om te geven’.