Tijdens de voorjaarseditie van de Fairtrade Week heeft Coop samen met haar klanten ’t verschil gemaakt voor Thaise rijstboeren. Voor elk verkocht Fairtrade product doneerde Coop 10 eurocent aan een Fairtrade Original-project in Thailand. De supermarktorganisatie geeft één van haar klanten nu de kans om met eigen ogen te zien hoe de 15.000 euro die daarmee is opgehaald wordt besteed.

Coop-klanten profiteerden tussen 6 en 12 mei in de ruim 300 Coop-winkels van 25 procent korting op het complete Fairtrade assortiment. Bovendien doneerde de supermarktorganisatie voor elk verkocht Fairtrade product 10 eurocent aan een Fairtrade Original-project in Thailand. Daarmee is maar liefst 15.000 euro opgehaald.

Yvonne van Asselt, MVO-manager bij Coop: “Als coöperatieve supermarktorganisatie vinden we het belangrijk om de noodzaak van duurzame handel onder de aandacht te brengen en samen met onze klanten ’t verschil te maken voor een betere wereld. Eerlijke handel draait ook om transparantie, daarom nodigen we één van onze klanten uit met eigen ogen te zien hoe het geld in Thailand besteed wordt.”

7-daagse reis voor ‘fairslaggever’

Fairtrade Original neemt de ‘fairslaggever’ mee op een 7-daagse rondreis langs Thaise boeren. De boeren die bezocht worden, zijn de leveranciers voor Fairtrade Original-producten die klanten in de Nederlandse supermarkten kunnen kopen. Via vlogs, blogs en social media doet de reporter verslag van de trip. Klanten die kans willen maken op de reis, kunnen zich met een video aanmelden via: coop.nl/fairtrade.

René Bakker, Algemeen Directeur bij Fairtrade Original: “Al zestig jaar werkt Fairtrade Original samen met coöperaties wereldwijd. Zo maken we eerlijk eten en drinken bereikbaar voor iedereen. We zijn erg blij dat we door deze samenwerking met Coop en haar klanten onze boeren extra kunnen ondersteunen. We laten graag aan de Coop-reporter en consumenten zien dat de smaak van Fairtrade Original begint bij eerlijke handel.”