Van 1 november 2019 tot 1 april 2020 ondergaat de Clipper een grootscheepse refit bij Damen Shipyards in Den Helder. De Clipper wordt in deze periode klaar gemaakt voor de SDG World Tour, een wereldreis langs 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) van de United Nations. Op 16 augustus 2020, de laatste dag van SAIL, vertrekt de Stad Amsterdam en 22 september 2022 eindigt ze haar reis in New York.

Ideale ambassadeur voor groene projecten

De groene prestaties van het schip onder zeil maken de Clipper een ideale ambassadeur voor de ambitieuze SDG World Tour. Eerder was ze dat al voor de Beagle reis en de daaraan verbonden VPRO televisie documentaire in 2009. De SDG World Tour doet 17 locaties aan in twee jaar tijd. Op deze locaties worden 17 SDG initiatieven van de United Nations in de spotlight gezet en de best practices rondom deze doelen worden gedeeld. De Stad Amsterdam dient tijdens de tour als reizende akademie; een platform waar kennisuitwisseling en dialogen tussen inspirerende mensen van verschillende achtergronden zullen plaatsvinden.

Refit bij Damen Shipyards Den Helder

Voordat de clipper vertrekt voor opnieuw een bijzondere missie, ondergaat ze een grootscheepste refit bij Damen Shipyards in Den Helder. De relatie tussen de Clipper en Damen gaat lang terug tot aan de bouw van het schip in 1995 – 2000.

Evert van Dishoek, directeur van de Clipper Stad Amsterdam, is blij dat de rederij met deze grootscheepse refit op deze bijzondere locatie terecht kan: “Damen Shipyars Den Helder kan ons project goed accommoderen op de Oude Rijkswerf met de daar aanwezige dok capaciteit en ervaring op het gebied van scheepsbouw en systeemtechniek. Er zijn tevens goede voorzieningen voor dekwerkzaamheden en het werk aan tuigage. Deels worden deze werkzaamheden door onze eigen bemanning uitgevoerd. De Clipper wordt in dok twee gedokt en drooggezet en is tijdens de refit periode goed zichtbaar voor bezoekers van de Oude Rijkswerf.”

Focus op optimalisatie energievoorziening

De energievoorziening aan boord krijgt veel aandacht tijdens de onderhoudsperiode. De twee oude generatoren worden vervangen voor kleinere sets die beter toegesneden zijn op het verbruik.

De hoofdmotor wordt vervangen door een nieuwe Caterpillar C32, die tevens voorzien wordt van een uitlaatgasbehandelingsinstallatie om het rendement en verbruik te optimaliseren en minder uitstoot te geven. Het schip krijgt een nieuwe vuilwaterbehandelingsinstallatie waarmee voldaan wordt aan toekomstige IMO* eisen. Naast het volledig overhalen van de tuigage, het werk aan dek en de techniek in de machinekamer krijgt de clipper een nieuwe kombuis. Met deze optimalisatieslag wordt op diverse vlakken de kwaliteit verbeterd en aan toekomstige milieu eisen voldaan. Als laatste omvattend project wordt het hele schip opnieuw geschilderd.