CarbonLeap, de toonaangevende onafhankelijke organisatie voor het beheer van gemonetariseerde koolstofreducties in wereldwijd transport (gevestigd in Amsterdam), heeft de eerste overeenkomsten bemiddeld om externe FuelEU Maritime gepoolde overschotten te leveren aan ‘compliance deficit shipowners’.
In één voorbeeld kozen vlooteigenaren ervoor om overschotten te kopen van de externe pool die door CarbonLeap was ontwikkeld om te voldoen aan de FuelEU Maritime-naleving tegen de laagst mogelijke kosten en om prijsschommelingen en het risico van FuelEU-non-compliance te beheren. De overeenkomst biedt ook volumeflexibiliteit aan de deficit shipowners, wat extra gemoedsrust biedt dat ze geen boetes krijgen in het licht van onzekere ex-post volumeberekeningen.
De Fuel EU Maritime Regulation is een aanvullende verordening op het EU ETS, die ervoor zorgt dat de broeikasgasintensiteit van brandstoffen die door de scheepvaartsector worden gebruikt, in de loop van de tijd geleidelijk afneemt. Externe pooling voegt externe schepen met over-compliance en die met compliance deficit samen, waardoor niet-gerelateerde scheepseigenaren op kosteneffectieve wijze aan emissievoorschriften kunnen voldoen. De externe pooling-ondersteuningsoplossing van CarbonLeap betekent dat eigenaren en exploitanten naleving kunnen bereiken, waardoor potentiële problemen met het aanschaffen van koolstofarme brandstoffen worden omzeild.
De vandaag aangekondigde deals bieden de eigenaren van schepen met een tekort zekerheid over de prijs, het volume en de naleving, wat betekent dat ze hun vloot op een business-as-usual basis kunnen blijven exploiteren op alle bediende routes, zelfs die waar alternatieve brandstoffen beperkt of te duur zijn. Zonder zorgen over schommelingen in de prijs van alternatieve brandstoffen en andere kostenreducties, kunnen de scheepseigenaren met vertrouwen de nalevingskosten doorberekenen aan klanten tegen een duurzame vaste prijs en volume.
Guido Levie, medeoprichter van CarbonLeap, zei het volgende over de deal: “Scheepseigenaren kunnen het zich niet veroorloven om FuelEU Maritime te negeren. Met de juiste deal over externe pooling van FuelEU Maritime kunnen eigenaren van schepen met een tekort tijd kopen om hun strategieën te ontwikkelen ter voorbereiding op de aanzienlijk grotere vermindering van 6% in koolstofintensiteit die gepland staat in de FuelEU Maritime-regelgeving in 2030.”
Voor alle exploitanten koopt het externe poolingmechanisme van FuelEU Maritime tijd om proeven met nieuwe en alternatieve brandstoffen te organiseren en uit te voeren en betekent het dat ze geen boete hoeven te betalen voor elke ton VLSFO-equivalente energie die hun schepen gebruiken. Terwijl veel grotere exploitanten zich al hebben gehaast om interne FuelEU Maritime pools te creëren om overschotten te compenseren met tekorten van hun discretionair beheerde schepen, zijn eigenaren van externe niet-conforme schepen te laat of terughoudend geweest om zich aan te melden. Dit is een vergissing.
Scheepseigenaren die vroeg handelen, kunnen meer volumeflexibiliteit verkrijgen van verkopers van overschotten, terwijl de kosten van externe pooling naar verwachting zullen toenemen naarmate de deadline voor naleving van FuelEU Maritime begin 2026 nadert.
Levie vervolgde: “Eigenaren van tekortschepen moeten snel handelen om flexibiliteit in hun poolingovereenkomsten te verkrijgen. Flexibiliteit zal een essentieel commercieel en operationeel voordeel zijn voor scheepseigenaren als ze niet zeker weten hoeveel overschot ze precies nodig zullen hebben. Eerlijk gezegd zal de vrije keuzevrijheid in poolingovereenkomsten niet eeuwig duren. Terwijl de scheepvaartindustrie haar traditionele aarzeling toont in het licht van het nieuwe en andere, zullen first movers op het gebied van FuelEU Maritime pooling het meest profiteren.”
De ervaring en expertise van CarbonLeap in vrijwillige en verplichte koolstofmarkten was essentieel voor het leveren van overeenkomsten om te voldoen aan de behoeften van hun klanten, aangezien het team inzicht bracht in externe poolingdeals op de markt die de klanten niet konden krijgen door alleen met een of twee poolproviders te praten. Als onafhankelijke market maker en broker die samenwerkt met partners om toegang te bieden tot externe pools van zeer hoogwaardige over-compliant schepen, is CarbonLeap bij uitstek geschikt om exploitanten van deficit-scheepsvaartuigen te ondersteunen die in 2025 op zoek zijn naar flexibele naleving tegen lage kosten.