Bugaboo Group, een wereldwijde marktleider voor kinderwagens en kinderartikelen van hoge kwaliteit, en Joolz, een snelgroeiend merk voor hoogwaardige kinderwagens, bundelen hun krachten om de internationale groei en innovatie op de wereldwijde markt te versnellen. Joolz en Bugaboo brengen hun commerciële kracht, toonaangevende productontwikkeling en technische expertise samen om de kwaliteit en design van hun producten verder te versterken. Bugaboo en Joolz blijven afzonderlijke merken, maar gaan hun complementaire sterke punten aanwenden om wereldwijd nieuwe en bestaande marktkansen beter te benutten. De transactie is onder voorbehoud van advies van de ondernemingsraad en goedkeuring door toezichthouders. De overige voorwaarden van de transactie worden niet bekendgemaakt.
Bugaboo (B Corp gecertificeerd) en Joolz staan beide bekend als pioniers op het gebied van kinderwagens met een sterke focus op kwaliteit, duurzaamheid en design. Beide bedrijven zijn opgericht door Nederlandse ondernemers en hebben een indrukwekkende internationale groei laten zien: Bugaboo als een wereldwijd toonaangevend merk, Joolz als snelgroeiende speler met een sterke positie in Europa en andere internationale markten. De gezamenlijke portfolio’s beslaan alles van bekroonde kinderwagens tot innovatieve accessoires voor ouders.
Onderscheidende, maar complementaire merken
Adriaan Thierry, CEO van Bugaboo Group: “De wereldwijde markt voor kinderwagens is sterk gefragmenteerd en er liggen kansen voor kwaliteitsmerken. Ons samengaan met Joolz is een mooi voorbeeld van onze strategie voor organische groei en groei door overnames. Bugaboo en Joolz zijn onderscheidende, maar complementaire merken, beide van uitzonderlijke kwaliteit. Samen kunnen we sneller en beter innoveren en bieden we onze klanten via zowel bestaande als nieuwe distributiekanalen een nog breder aanbod van kinderwagens, niet alleen in Europa, maar ook in Amerika, Azië en het Midden-Oosten.
Richard den Hollander, CEO van Joolz: “Door in zee te gaan met Bugaboo kunnen we de mooie groei die we in de voorbije vijf jaar hebben gerealiseerd nog verder versnellen, want Bugaboo is de sterkst denkbare strategische partner die bereid en in staat is om slim en gezond in ons merk te investeren. Onze gebundelde commerciële kracht en het gezamenlijke geloof in consumentgerichte innovatie, superieur design, engineering en ESG, stellen ons in staat een wereldwijd merkenhuis te bouwen en sterk te groeien in de internationale markt voor hoogwaardige kinderwagens. Hoewel we onszelf beide zien als internationale ondernemingen, leggen onze gedeelde Nederlandse wortels en focus op kwaliteit, duurzaamheid en de waarde van beide merken een stevige basis voor onze verdere reis samen.”
Het beste van twee werelden in consumentgerichte innovatie
Als merken voor ouders zetten Bugaboo als Joolz zich allebei in voor een betere toekomst voor kinderen en gezinnen. Door hun krachten te bundelen, versterken Joolz en Bugaboo samen hun productontwikkeling, innovatie, smart engineering, duurzaamheid, en het gebruik van hoogwaardige materialen.
Het gecombineerde bedrijf telt 1200 medewerkers in design, engineering, productie, marketing en sales, en ondersteunende teams. Adriaan Thierry en Richard den Hollander nemen beiden plaats in het nieuwe managementteam van Bugaboo Group. Adriaan wordt CEO met een algehele verantwoordelijkheid voor de groep. Richard zal zich in de functie van adjunct-CEO toeleggen op integratie, bedrijfsontwikkeling en groei.