Bedrijfsethiek, een goede zaak

Auteur(s): Ronald Jeurissen
Publicatie: januari 2009
Prijs: € 38,75
Taal: Nederlands

Bestel nu online rechtstreeks bij de uitgever.

Een ‘goede onderneming’ staat vandaag de dag niet alleen voor winst en continuïteit, maar evenzeer voor integriteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bedrijven worden steeds vaker aangesproken op hun rol in de samenleving en gaan op hun beurt het gesprek aan met belanghebbenden over de wederzijdse verwachtingen. De overheid helpt een handje met ‘inspirerend en stimulerend’ beleid. Ondertussen wordt de samenleving complexer en stellen globalisering en ontwikkelingen op het gebied van wetenschap en techniek ons telkens voor nieuwe dilemma’s.

‘Bedrijfsethiek: een goede zaak’ beschrijft en analyseert deze ontwikkelingen vanuit een moreel perspectief. Aan de hand van uitgebreide casuïstiek komen strategieën en instrumenten aan de orde waarmee ondernemingen de morele kwaliteit van hun besluitvorming kunnen verbeteren, zoals integriteitstraining en sociale en ethische doorlichting. Het boek biedt een fundamenteel kader om de recente ontwikkelingen op het gebied van integriteitsmanagement en maatschappelijk verantwoord ondernemen te begrijpen en er zelf mee aan de slag te gaan.

In 2002 won Bedrijfsethiek: een goede zaak de J.J.F. van den Bergh Prijs, voor het beste boek binnen de toegepaste gedragswetenschap. De jury schreef:
“Door de prettige schrijfstijl en door illustratie van herkenbare situatieschetsen is het boek, ondanks de weerbarstige materie, zeer leesbaar. Bedrijfsethiek: een goede zaak is onder andere een aanrader voor iedere ondernemer die, zoals een goede ondernemer betaamt, bij tijd en wijle doet aan zelfreflectie en reflectie op het handelen van de onderneming. Dit type boek dient eigenlijk in de bibliotheek van elk zichzelf en de maatschappij respecterend bedrijf te worden opgenomen.”