Groeien met groen is een handzaam boekje dat ondernemers meeneemt in het duurzame gedachtengoed. Het geeft antwoord op de vraag van MKB ondernemers hoe je groener kunt werken, met behoud van groei en winstgevendheid. Het bevat uitleg over het begrip ‘duurzaamheid’. Daarnaast gaat het in op de vraag wat klanten verstaan onder duurzaamheid. Vervolgens komen succesfactoren voor groen ondernemen aan de orde met drie belangrijke stappen op de weg naar ecopreneur. Afwisselend vertellen ecopreneurs uit eigen ervaring hoe ze duurzaam ondernemen.

‘Levels’ in duurzaam ondernemen
Entrepreneurs worden ecopreneurs, maar niet in één dag. Sterker nog, er zijn niveaus van duurzaamheid bij bedrijven. ‘Level 1’ entrepreneurs bieden bijvoorbeeld een besparing aan met hun product, met een gelijktijdige milieuverbetering. Heel veel ondernemers zijn nu al op deze manier met duurzaamheid bezig. ‘Level 2’ ondernemers voeren duurzaamheid in hun bedrijf ver door. Het kan gaan om eigen energieopwekking, recyclen van eigen materialen of op een bijzondere manier met medewerkers omgaan. Interne processen worden groener. De duurzame propositie naar klanten wordt steeds consistenter met de interne beleving van duurzaamheid. ‘Level 3’ ondernemers weten dat zonder medewerking van partners hun eindproduct of dienst nooit echt 100% duurzaam is. Hun ‘keten’ wordt aangesproken op duurzaamheid. Leveranciers doen mee aan de groene doelen van het bedrijf. Ondernemers die zover zijn mogen zichzelf met recht ecopreneur noemen.