De transitie naar een circulaire economie gaat niet vanzelf. Om stappen in de goede richting te zetten is samenwerking nodig. Zo vonden Cirmar en Alpheios elkaar: in circulaire ambitie. Die ambitie vertaalt zich onder andere naar het vastleggen van de circulaire producten in C_passport®. Birgitte Engelen, propositiemanager duurzaamheid bij Alpheios: “Duurzaam doen betekent transparant zijn en bewijs leveren. Dat doen we nu én we verzamelen steeds meer inzicht in onze grondstoffen.”

Het zit bij Alpheios in het DNA

Het gebruik van digitale productpaspoorten is een logisch gevolg van de stappen die Alpheios al gezet heeft. Birgitte geeft aan dat de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties richting hebben gegeven aan de circulaire ontwikkelingen binnen het bedrijf. “Vanuit de uitdagingen die we zien in de wereld en ons doel om een positieve impact te maken zijn we bezig met twee thema’s: Co2-neutraal in 2030 en het vergroten van circulariteit. Dat is ambitieus, zeker omdat Alpheios zelf geen producten produceert. Samenwerking in de keten en elkaar daarin motiveren is dan ook essentieel.

Toch past circulariteit en duurzaamheid Alpheios als een handschoen. Het bedrijf doet namelijk al veel op gebieden waar ze wél invloed heeft. “We leveren niet alleen schoonmaakproducten, we adviseren en leiden ook op. We hebben veel kennis in huis over schoonmaakmethoden. “Dat lijken voor ons misschien open deuren, maar dat is niet voor iedereen het geval”, zegt Birgitte. “Zo is schoonmaken met water in de veel gevallen niet eens nodig. Bij Alpheios is de kennis en expertise in huis over hoe je op dit moment het meest vitaal en het meest duurzaam kunt schoonmaken, inclusief bewijslast!”

Belangrijk én mogelijk

Schoonmaakmethoden zijn een manier om positieve impact te maken, bewuster omgaan met materialen is de volgende stap. Daarom legt Alpheios alle artikelen die ze zelf maakt nu vast in C_passports®. “We houden bij Alpheios niet van greenwashing. Met de paspoorten van Cirmar zijn we transparant en laten we zien wat de impact is van onze producten. Daarnaast leren we veel, omdat we de grondstoffen die we nodig hebben in kaart brengen.”

Als verkoper van haar eigen producten, maar ook die van andere producenten, kiest Alpheios er dus voor om verantwoordelijkheid te nemen. “De wereld staat in het rood. We hebben niet de luxe om naar anderen te wijzen. Wel willen we anderen inspireren om hetzelfde te doen.” Gelukkig ziet Birgitte ook bij andere bedrijven positieve ontwikkelingen. “Iedereen begint in te zien dat het niet alleen belángrijk is om circulaire stappen te zetten, maar dat het ook mógelijk is. Op veel plekken in onze productieketen wordt de toepassing van gebruikte materialen verkend, dat is mooi!”

‘Spelen’ met impactcijfers

Die belangrijke, circulaire stappen vertalen naar je klanten is een manier om ook bij andere bedrijven de toegevoegde waarde te laten zien. Zo gebruikt Alpheios C_passport® om de positieve impact van haar duurzame producten inzichtelijk te maken. “We kunnen samen met de klant ‘spelen’ met impactcijfers. Twijfelen ze over de keuze voor circulaire producten? Dan laten we ze in C_dashboard® in één oogopslag zien hoeveel positieve impact ze daarmee maken.”

Ook binnen het bedrijf zelf ziet Birgitte dat circulariteit bij iedereen steeds hoger op de agenda staat. “Op de kerstborrel ving ik gesprekken op van medewerkers die de verschillen in impact tussen recycling en refurbishing aan het bespreken waren. Dat bewustzijn is belangrijk om de volgende stappen te zetten.”