Het grote restaurant van het Radboudumc is sinds januari plasticvrij. Daarmee nemen ze afscheid van zoveel mogelijk plastic, bijvoorbeeld verpakkingen. Hiervoor in de plaats komen herbruikbare middelen. Samen met partner Vermaat Groep streeft Radboudumc ernaar om zo min mogelijk CO2 uitstoot te hebben en zo min mogelijk afval te produceren. Hoe dit is gelukt legt Bert van den Broek van de Vermaat Groep graag uit. 

1. In het restaurant zien we bijna geen plastic meer. Wat houdt plasticvrij precies in?

We gebruiken ín het restaurant geen plastic meer. Denk hierbij aan plastic saladebakjes, plastic bekertjes met bijvoorbeeld zuiveldranken en voorverpakt broodbeleg. Dat zien we niet meer. Maar in de keuken zélf is het nog niet haalbaar om 100% plasticvrij te werken omdat dierlijke producten vanuit hygiënisch oogpunt in een plastic verpakking geleverd worden of in een verpakking met plastic coating aan de binnenzijde. De ontwikkelingen op dit gebied gaan vrij snel dus zodra het mogelijk is om dat laatste stapje te zetten, gaan we ook voor een plasticvrije keuken.

2. Hoe kijken jullie tegen materiaalgebruik in het algemeen aan?

Ons doel is om een zo klein mogelijke CO2 uitstoot te hebben en zo min mogelijk afval te produceren. Daar kiezen we onze materialen bewust op uit. Zo gebruiken we herbruikbare middelen, zoals écht servies en bestek, en stimuleren we recycling door bijvoorbeeld statiegeldflesjes frisdrank aan te bieden. Maar het gaat verder dan dat want we zijn ook afgestapt van stuksverpakkingen, bijvoorbeeld bij beleg, en hebben nu een onverpakt assortiment. Broodbeleg ligt op schalen, salades zitten in weckpotten en huisgemaakte broodsalades in glazen potjes. Bij voorkeur verkopen we geen blikjes en flesjes maar liever fruitwater en siropen die de gast zelf kan tappen. Als er dan tóch ergens sprake is van een verpakking dan kiezen we voor recyclebare materialen. Dat zijn dus items die uit één materiaal bestaan.

3. Heeft materiaal ook nog invloed op het inkoopproces?

Ja zeker. Ook bij het inkoopprijs letten we hierop. Zo kopen we zoveel mogelijk in bulken, zoveel mogelijk vers zonder verpakking en bijvoorbeeld hoog geconcentreerde vaatwasmiddelen die erg lang meegaan.

4. Wat verandert er voor de klant? Worden bijvoorbeeld de prijzen hoger?

In het restaurant zelf valt sowieso direct op dat er bijna geen plastic meer staat. In de koelingen zie je nu veel glazen potjes en bekers. Maar wat een groot verschil is, is dat je nu aan het begin de keuze maakt voor meeneem of gelijk opeten. Wil je namelijk gelijk opeten dan pak je herbruikbaar servies. Neem je het mee, dan pak je een papieren bord.
De overgang naar plasticvrij heeft in principe geen invloed op de prijs. Op lange termijn is plasticvrij misschien zelfs wel wat goedkoper maar dat wordt dan weer gecompenseerd door de inflatie. Nee, ik verwacht niet dat de prijzen veranderen.

5. Jullie zijn gestart in het restaurant maar waarom niet meteen al jullie locaties op ons terrein?

Dat is natuurlijk zeker ons doel, voor de nabije toekomst. We merken echter dat de overstap naar plasticvrij en de veranderingen in materialen best wat impact hebben op ons productieproces én het verkoopproces. We willen eerst leren van het restaurant en dan met de opgedane kennis zo snel mogelijk de andere locaties laten volgen.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op de website van Radboudumc