Werknemersvrijwilligerswerk blijkt een zeer concrete en heldere vorm van maatschappelijk ondernemen, die in veel verschillende varianten in de praktijk wordt gebracht. Maatschappelijk teambuilden is in Nederland het bekendst, maar ook andere vormen zoals detachering, mentoring en advies komen steeds vaker voor. ABN AMRO heeft bijvoorbeeld onlangs in haar CAO opgenomen dat medewerkers een aantal dagen per jaar aan vrijwilligerswerk mogen besteden. De publicatie is een gids voor bedrijven die werknemersvrijwilligerswerk willen integreren in de bedrijfscultuur. Zij krijgen te maken met dilemma’s op het gebied van organisatie, hrm en communicatie.

Het programma Kwalitijd is één van de activiteiten van de Stichting Samenleving & Bedrijf, het landelijk netwerk van bedrijven die investeren in de kwaliteit van de samenleving. De publicatie vormt het startsein voor een campagne van Samenleving & Bedrijf, waarin bedrijven pleiten voor meer Kwalitijd. De campagne wordt ontwikkeld en ondersteund door Fortis, Johnson & Johnson, KPMG, Rabobank en Shell. Onderdeel van de campagne is het Ondernemers-compliment, een prijs voor het beste initiatief op het gebied van werknemersvrijwilligerswerk, dat in samenwerking met de Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV) wordt uitgereikt tijdens de slotmanifestatie van het Internationaal Jaar van de Vrijwilliger op 15 december.

Een ander programma van Samenleving & Bedrijf werd gisteren tijdens het VNG-symposium over Gezamenlijk Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen aangekondigd. In het stimuleringsprogramma -Steeds beter’ werken lokale ondernemers samen met de gemeente aan kansrijke verbeteringsprojecten. De aanwezige bewindslieden staatssecretaris Ybema (EZ) en minister van Boxtel (Grote Stedenbeleid) reageerden beiden positief op de aankondiging.

Samenleving & Bedrijf is in 2000 opgericht door ABN AMRO, Ordina, Rabobank, Randstad en Shell en telt nu circa 15 bedrijvenleden. Als nationaal partner van het Europese bedrijvennetwerk CSR Europe werkt Samenleving & Bedrijf mee aan de Europese campagne voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, waarvoor vorige week tijdens het 2e congres van The Copenhagen Centre in Kopenhagen het Actieplan gepresenteerd werd.