Sinds 1 april doen door heel het land twintig bedrijven mee met de PrintLess Contest van Green Business Club Nederland. Het doel van de competitie? Het papierverbruik binnen de bedrijven reduceren, het bewustzijn van het papierverbruik onder medewerkers vergroten én een structurele gedragsverandering bewerkstelligen, zodat de besparing ook na de competitie door wordt gezet. In één maand hebben de bedrijven al 433.500 pagina’s printpapier bespaard. FMO, Coca-Cola en IAA architecten hebben tot nu toe de grootste reductie in printen en kopiëren gerealiseerd.

Tijdens de competitie, die loopt van april tot en met eind mei, krijgen medewerkers wekelijks een update over de prestaties binnen hun eigen bedrijf en die van andere deelnemende organisaties. Ivar Maas, initiator van de competitie: “Vorig jaar onderzocht ik voor mijn afstudeerstage hoe een competitie-element bijdraagt aan (duurzame) gedragsverandering. De zeven organisaties (participanten van Green Business Club Zuidas), die toen meededen, bespaarden maar liefst 522.941 pagina’s printpapier. Stel je voor wat de twintig bedrijven nu voor een besparing kunnen realiseren!”

Deelnemende bedrijven

Om het succes van vorig jaar minstens te evenaren, is de competitie dit jaar landelijk uitgezet. Twintig bedrijven en organisaties door heel Nederland doen mee, waaronder de Vrije Universiteit, WTC Amsterdam, Loyens & Loeff en Gemeente Amsterdam Zuidas in Amsterdam; GZ Office Xperience en Forbo in Zaandstad; RVO Nederland met vestigingen in Deventer, Assen, Zwolle, Den Haag en Roermond; BureauEAU, Diederendirrix en de Technische Universiteit in Eindhoven; FMO, PostNL en WTC Den Haag in Den Haag; IAA Architecten en BCT Architecten in Twente; Vryleve in Lobith; Westerveld en Vossers in Duiven en Coca Cola, Politie en NH Hotels in Rotterdam.

Besparing tot nu toe

Na een maand is de tussenstand opgemaakt en zijn er al 433.500 pagina’s bespaard. In de competitie wordt er gekeken naar de procentuele afname. Op nummer 1 staat FMO met een afname van het papierverbruik van 42,5 procent. Gevolgd door Coca-Cola (31 procent), IAA Architecten (26 procent), Politiedienstencentrum (22 procent), WTC Amsterdam (21,9 procent), BureauEAU (17,1 procent), Diederendirrix (17,1 procent), GZ Office Xperience (17 procent), Loyens & Loeff (16,7  procent) en TU Eindhoven (14 procent) in de top 10. Susanne Kamp-Wagemans, Manager Facility Services bij FMO: “De PrintLess Contest sluit goed aan op FMO’s visie op de verduurzaming van bedrijfsvoering. ‘FMO Paperless’ is een thema dat hoog op onze agenda staat. Onze printers staan standaard ingesteld op dubbelzijdig zwart-wit printen. Medewerkers kunnen kiezen voor een andere instelling maar moeten voor elke printopdracht iets extra’s doen.”

Dat er in een maand tijd in totaal 433.500 pagina’s minder printpapier gebruikt zijn, betekent dat er al ongeveer 52 bomen bespaard zijn. Deze totale reductie staat gelijk aan een besparing van 5505,5 kg CO2 en 86.700 L water. Bovendien plant Green Business Club Nederland aan het einde van de competitie voor elke bespaarde boom een nieuwe boom. Een dubbele besparing dus!

Over Green Business Club Nederland

Samen met haar partners NS, Engie, Alliander, Hulshoff B.V., APPM en de Dutch Green Building Council, verbindt Green Business Club Nederland het bedrijfsleven, de overheid en onderwijsinstellingen op lokaal niveau om samen duurzame projecten te initiëren en uit te voeren.

Momenteel zijn er tien lokale Green Business Clubs (GBC’s) in Amsterdam Zuidas, Utrecht Centraal, Den Haag Beatrixkwartier, Duiven, Eindhoven Stationsgebied, Twente, Rotterdam Alexander, Arnhem, Zaanstad en Gouda. Amsterdam Sloterdijk is in oprichting. Green Business Clubs bestaan uit bedrijven die zich gezamenlijk inzetten voor de verduurzaming en vergroening van hun gebied of bedrijventerrein.