De Barometer is een praktisch instrument om de duurzaamheid van de agf-afdeling te communiceren. SMK ontwikkelde de Barometer met inbreng van onder meer Stichting Natuur en Milieu, Max Havelaar, The Greenery, Milieudefensie en supermarktorganisaties. Zowel supermarktketens met filialen als zelfstandige vestigingen kunnen zich ervoor aanmelden.

Criteria
Diverse onderzoeken maken duidelijk dat de grootste duurzaamheidswinst voor supermarkten te halen valt door het inkopen van duurzame producten. Daarom stelt de Barometer minimumeisen aan de ingekochte hoeveelheid duurzame groenten en fruit. Duurzame producten voldoen aan de criteria voor Biologisch, FairTrade of Milieukeur. Naast duurzame producten inkopen kan een supermarkt zelf ook veel doen. In de Barometer zijn daarom criteria opgesteld met betrekking tot milieuzorgmaatregelen, bijvoorbeeld terugdringing van energiegebruik, verpakking en afval en voedselveiligheid.

Belangrijk pluspunt is dat de Barometer Groenten & Fruit naast de breedte van het assortiment met name gericht is op de omzet in euro’s van duurzamere producten. Dit laatste aspect is de beste indicator van de duurzaamheid van het agf-schap van de supermarkt.

Logo
Een supermarkt die is gecertificeerd voor de Barometer Duurzame Groenten & Fruit is te herkennen aan het speciale Barometer Duurzame Groenten & Fruit-logo op de groenten- en fruitafdeling. Het logo is niet op producten te vinden, maar heeft betrekking op de gehele agf-afdeling. Een supermarkt kan zich hiermee onderscheiden en op een geborgde manier aantonen dat zij veel doet om de agf-afdeling te verduurzamen.