Verdere verduurzaming

De opzet van de MVO Prestatieladder sluit aan bij Arla’s ambitie om voortdurend en systematisch verder te verduurzamen. Andere meerwaarde van de MVO Prestatieladder is de structurele dialoog met stakeholders (zoals klanten, leveranciers en maatschappelijke organisaties). Samen met deze stakeholders bepaalt Arla haar MVO-beleid. “De MVO Prestatieladder-certificering toont objectief en concreet aan hoe duurzaam we werken. Bovendien hebben we met de MVO Prestatieladder de verdere ontwikkeling van onze duurzaamheid stevig verankerd in onze organisatie”, zegt Marco ter Maat, Manager Purchase & Sustainability van Arla Foods Nederland.

ISO 26000

De MVO Prestatieladder www.mvoprestatieladder.nl/ is onder meer geïnspireerd op ISO 26000. ISO 26000 is een richtlijn en geen norm, en daarom niet certificeerbaar. De MVO Prestatieladder biedt deze norm en certificatie wel en heeft als kernthema’s: Behoorlijk bestuur, Arbeidsomstandigheden en volwaardig werk, Mensenrechten, Eerlijk zaken doen, Consumentenaangelegenheden, Milieu, grondstoffen, energie, emissies en Maatschappelijke betrokkenheid.

De Zelfverklaring ISO 26000 heeft Arla opgesteld volgens de definitieve Nederlandse Praktijk Richtlijn 9026 van NEN. De beantwoording van een groot aantal onderzoeksvragen levert de onderbouwing van de Zelfverklaring.

Dichter bij de natuur

Certificering en transparantie maken deel uit van Arla’s duurzaamheidsprogramma ‘Dichter bij de natuur’. Dit programma heeft betekenis voor alle facetten van de bedrijfsvoering: melk, ingrediënten, verpakkingen, productie, distributie maar ook de interne organisatie en cultuur. Daarbij is de focus gericht op efficiënt gebruik van natuurlijke bronnen, op het tegengaan van verspilling, op klimaat en milieu, duurzame landbouw en op dierenwelzijn.

Arla is na Bavaria en Albron het derde foodbedrijf dat succesvol door DHV is geadviseerd bij zowel het behalen van het MVO Prestatieladder certificaat nivo 3 als de toepassing van ISO 26000.