In slechts vijf maanden na de productlancering is de Benelux al te klein geworden voor de ambitie van Aquablu. Dankzij een nieuwe strategische samenwerking met Europese Foodtech marktleider Selecta, zullen zij hun nieuwe REFILL productlijn in 16 Europese landen uitrollen. Vanaf vandaag is Aquablu de exclusieve premium waterpartner van Selecta. Een stap die de scale-up dichterbij hun doel brengt om voor 2030 1 miljard plastic flessen te besparen. In samenwerking met KPN wordt de connectiviteit verzorgd voor de rapportage van de duurzaamheidsdata.

More than water

Aquablu heeft een slimme watertap ontwikkeld voor retail- en businessomgevingen. De moderne, strak vormgegeven watertaps zuiveren en mineraliseren het leidingwater, maar kunnen dit ook verrijken met koolzuur en suikervrije functionele smaken. Deze functionele smaken bevatten natuurlijke ingredienten die een verfrissende smaak aan het water geven, gecombineerd met additionele vitamines, mineralen en/of caffeine die afgestemd zijn op de behoefte van de gebruiker. Fresh Lemon, bijvoorbeeld, is gericht op het versterken van het immuunsysteem en bevat vitamine C, D, magnesium en zink.Heb je een lange vergadering voor de boeg? Kies voor Red Fruits “Focus” met cafeïne en geef je energie een extra boost. Dezelfde kwaliteit water, waar dan ook ter wereld.

Elk drankje bestaat voor meer dan 90% uit water, en daardoor is het essentieel dat het water van goede kwaliteit is. Door verontreinigingen zoals PFAS, chloor en microplastics te filteren, zorgt Aquablu voor een constante waterkwaliteit, ongeacht de locatie of het de kwaliteit van inkomend kraanwater. Dit is extra interessant voor landen waar de waterkwaliteit ondermaats of niet consistent is. “We merken dat vitaliteit en persoonlijke gezondheid steeds belangrijkere thema’s worden voor bedrijven. Om de overgang van verpakte dranken naar verpakkingsvrije dranken te vergemakkelijken, moeten we verder gaan dan bestaande oplossingen”- Aldus Marc van Zuylen, mede-oprichter van Aquablu. Dankzij het gepatenteerde mengsysteem kunnen gebruikers hun drankje personaliseren en tot wel 39 verschillende drankjes samenstellen.

Smart connectivity

Daar blijft het volgens Marnix Stokvis, Mede-oprichter, echter niet bij. “Onze Aquablu-watertap bevat namelijk slimme, ‘connected’ functionaliteit die de gebruikservaring en duurzaamheidsaspecten naar een nog hoger niveau tillen. Via een online dashboard krijgen servicemedewerkers en gebruikers niet alleen inzicht in gebruikstrends, maar ook het vulniveau van de siropen.” Zo kunnen bijvoorbeeld onderhoudsbeurten slim gecombineerd worden met het onderhoud aan andere koffie- of vendingautomaten bij de klant. Dat bespaart ritten en dus CO2-uitstoot.”

De duurzaamheidsdata is bovendien ook waardevol voor de klant. “We versturen op basis van de gebruiksdata impactcertificaten naar onze klanten. Hierop staat vermeld hoeveel plastic flessen en de kosten die ze hebben uitgespaard door het gebruik van de watertap ten opzichte van de oude situatie. Ook de CO2-uitsparing maken we op deze manier inzichtelijk. Zo kan de klant zijn eigen duurzaamheidsinspanningen en vitaliteit doelstellingen cijfermatig onderbouwen.” Om deze connectiviteit te kunnen realiseren op internationaal niveau hebben wij gekozen om samen te werken met KPN.

Uitrol binnen Europa in 2023

De samenwerking tussen Selecta en Aquablu komt niet uit de lucht vallen. Volgens Tjerry Sanders, Group Coffee Solutions & Equipment Manager bij Selecta, vult Aquablu een groeiende klantbehoefte in. “Onze belangrijkste doelstelling is niet alleen het leveren van drankjes, maar ook het creëren van geluksmomenten voor onze consumenten. Daarom onderzoeken we regelmatig waarmee we onze klanten echt blij kunnen maken. Consumenten & werkgevers zijn op zoek naar gezonde alternatieven voor frisdrank, zeker de jongere generaties. Met Aquablu kunnen we inspelen op die behoeften en onze dat moments of joy bieden. Daarnaast ondersteunen we met de (gezond) eten, snacks en drinken de productiviteit en het welzijn op de werkvloer.”

Duurzaam alternatief

Aquablu biedt een perfecte reactie op nieuwe strengere Europese wetgeving rondom de consumptie van dranken uit PET of blik. In navolging op landen zoals Duitsland, voerde ook Nederland in April naast statiegeld op plastic flessen, ook statiegeld in op blik. Daarnaast sluit het duurzame karakter van Aquablu volgens Sanders naadloos aan bij dat van Selecta. “In Nederland zijn we gewend kraanwater te drinken. Maar in het buitenland wordt nog veel water vanwege de kwaliteit van het kraanwater uit plastic flessen gedronken. Met de watertaps van Aquablu bieden we een duurzaam alternatief. Daarnaast is het voor ons heel waardevol om op tijd te weten wanneer apparaten onderhoud behoeven. Daarmee kunnen we niet alleen onze service verbeteren, maar ook de kortst mogelijke routes rijden en onze milieu-impact verder minimaliseren. Zo dragen we maximaal ons steentje bij aan een duurzamere wereld.”

Over Aquablu

Aquablu is een Nederlands bedrijf dat in 2018 is opgericht door ondernemers Marnix Stokvis (27) en Marc van Zuylen (27). Sindsdien werd het bedrijf genomineerd voor Coolest Dutch Brand, de 25-under-25 en de Challenger50 van Sprout, en werd het uitgeroepen tot winnaar van de Green Product Award. Het bedrijf is eerder bekend van stunts zoals het Amsterdams Grachtenwater.