Alpro bereikt doorbraak met nieuwe generatie plantaardige drinks

Bron
Alpro

Jaarlijks wordt er in Nederland ruim veertien miljoen liter melk geproduceerd. Dagelijks drinken we van deze drank gemiddeld anderhalf glas per persoon. Cijfers die laten zien dat melk nog altijd populair is. Tegelijkertijd gaan steeds meer mensen op zoek naar duurzame variaties en groeit het aantal plantaardige drinks dat op de markt komt gestaag. Om het beste van twee werelden te verenigen, en melkliefhebbers ook plantaardige variaties te bieden, werkte Alpro lange tijd aan de ontwikkeling van een nieuwe drink. Na jaren van onderzoek lanceert het B-Corp gecertificeerde merk nu officieel haar nieuwste innovatie in Nederland: Alpro Not M*LK. Een plantaardige drink op basis van haver met een vergelijkbare smaak en mondgevoel als de dierlijke variant, en dat ook op dezelfde manier gebruikt kan worden. Een nieuwe kans voor de consument om duurzamer te consumeren. Hiermee timmert Alpro gestaag verder aan haar missie: het inspireren van de consument om vaker voor plantaardig te kiezen.

Jarenlang onderzoek

Ondanks een toegenomen interesse in plantaardig eten en drinken, en vele plantaardige drinks die de afgelopen jaren werden ontwikkeld, blijken nog niet alle consumenten direct overtuigd. Veel Nederlanders houden nog vast aan zuivel. Uit recent onderzoek van Alpro blijkt dat 48 procent van de consumenten behoort tot de zogenaamde Dairy Explorers; een groep die nieuwsgierig is naar plantaardige producten, maar op dit moment nog voornamelijk reguliere melk drinkt. Nog eens 13 procent drinkt enkel reguliere melk, ook wel Dairy Committers. Die laatste groep geeft aan geen plantaardige producten te drinken vanwege het verschil in smaak en mondgevoel. Daar zag Alpro een kans en begon, alweer jaren terug, aan een doelgericht productonderzoek naar een plantaardige variant op reguliere melk, dat qua smaak dicht in de buurt komt bij het dierlijke product. Een scala aan verschillende samenstellingen en ontwikkelmethodes werd uitgeprobeerd. Jaren later is het zover: Alpro lanceert Not M*LK.

Technisch uitdagend

Niet voor niks duurde het ontwikkelen van dit product lange tijd, legt Jan Willem Helming, (Head of Marketing bij Alpro en betrokken bij de ontwikkeling van Not M*LK) uit: “Melk is een complex, dierlijk product, dat bestaat uit verschillende bestanddelen. Het is technisch uitdagend om plantaardige varianten van dierlijke zuivelproducten te maken die ook echt zo proeven.” Ruim één derde van de consumenten kiest niet voor plantaardige producten omdat ze denken dat ze de smaak niet lekker genoeg vinden. Van deze ondervraagden gaat 36 procent ervan uit dat plantaardige variaties op melk te kunstmatig smaken en een kwart is bang dat de textuur niet goed is. Het team van Alpro ging daarom aan de slag om een nieuwe soort plantaardige drinks te maken. Helming: “Onze Research & Development afdeling heeft met een team van specialisten lang gewerkt aan een vergelijkbaar product qua smaak, textuur én mondgevoel. Deze nieuwe generatie plantaardige drinks, geeft de consument een extra kans om een groene keuze te maken en dus bij te dragen aan een gezondere planeet met een gezond product.”

Niet te onderscheiden

De formule van Not M*LK is met zorg samengesteld om ook qua voedingswaarden nutritioneel relevant te zijn. Het product is honderd procent plantaardig en gemaakt van haver en erwten. Er zit calcium én vitamine B12 in, net als in gewone melk. Alpro laat door onder andere de productnaam geen twijfel bestaan over de nieuwe drink: dit is géén melk. Maar Not M*LK is absoluut wél als zodanig te gebruiken en heeft een vergelijkbare smaak. Dankzij een halfvolle en volle variant, de gelijkaardige romige smaak en vergelijkbare gebruiksmogelijkheden als de dierlijke variant, kan Not M*LK moeiteloos ingepast worden in ieders alledaagse eet- en drinkgewoonten. Met deze innovatie hoopt het B-Corp gecertificeerde merk zelfs de grootste melkliefhebbers in Nederland te laten ervaren hoe lekker en makkelijk plantaardig kan zijn. De plantaardige drinks zijn beiden verkrijgbaar in het koelschap in de supermarkt.

Share Button