In 2023 zijn alle verse kipproducten in het assortiment van ALDI in Nederland minimaal één ster Beter Leven. Vanaf eind 2021 geldt dit al voor alle kipvleeswaren. De discounter ziet het als haar verantwoordelijkheid om samen met de leveranciers het dierenwelzijnsniveau te verhogen. De overgang naar het Beter Leven keurmerk is dan ook een belangrijke en logische stap die past bij de ontwikkelingen die ALDI doormaakt om dé discounter van Nederland te worden.

Dierenwelzijn is belangrijk voor ALDI en haar klanten. Al sinds 2016 zijn alle verse kipproducten bij de discounter van een trager groeiend ras. Het scharrelvlees is daarnaast gecertificeerd volgens het één ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming en ook het gehele eierassortiment is voorzien van het keurmerk. Dit betekent nog meer bewegingsvrijheid, frisse lucht in de overdekte uitloop, extra afleidingsmateriaal en een natuurlijk dag- en nachtritme. Het overgrote deel van de kip die bij ALDI in de winkel ligt is afkomstig van Nederlandse boeren.

“De overstap naar volledig Beter Leven voor alle verse kipproducten is voor ALDI een logisch vervolg op de stappen die we eerder namen op het gebied van dierenwelzijn. Samen met onze leveranciers en pluimveehouders werken we zorgvuldig aan een plan om deze verdere verbetering in het welzijn van de kippen te realiseren,” aldus Wouter Lefevere, Managing Director Category Management bij ALDI in Nederland.

ALDI vernieuwt en verduurzaamt

Het verhogen van het dierenwelzijnsniveau past in een bredere ontwikkeling waarin ALDI haar formule in hoog tempo innoveert om ook in de toekomst een betrouwbare en verantwoorde discounter te zijn. Niet alleen worden de ANIKo filialen geoptimaliseerd en lanceerde ALDI de eerste multichannel merkcampagne,  ook op het gebied van een duurzaam assortiment worden stappen gezet. Zo zijn sinds 2019 steeds meer zuivelproducten en groente en fruit uit Nederland gecertificeerd met het onafhankelijke keurmerk On the way to PlanetProof en wordt er sinds 2015 een duurzaam visinkoopbeleid gehanteerd. Daarnaast werkt ALDI samen met leveranciers aan het verlagen van de milieuimpact in de keten via het Science Based Targets Initiative.