Uit een nieuwe data-analyse van de onderzoeksorganisatie Global Witness blijkt dat de gecombineerde operationele emissies van bedrijven die nog steeds onder de wetgeving Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) vallen, meer dan 2 miljard ton CO2 bedragen – bijna twee derde van de totale jaarlijkse emissies van de EU.
Wetgevers zullen woensdag 22 oktober stemmen over de EU-wetgeving inzake klimaatverantwoording, na intensieve lobbyactiviteiten van grote vervuilers en een recente stemming om de regelgeving in de voorgestelde Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) van het blok te versoepelen.
Global Witness stelt dat de gegevens de impact benadrukken die de nieuwe klimaatrichtlijn nog steeds kan hebben op de aanpak van vervuiling en de noodzaak om verdere verwatering tegen te gaan. De gegevens laten ook zien welke bedrijven het meest vervuilend zijn en worden getroffen door de CSDDD-wetgeving, waaronder ArcelorMittal, ExxonMobil, Tata Steel, Shell, RWE en TotalEnergies.
Beate Beller, senior campagnevoerder bij Global Witness EU: “Ondanks de inspanningen van het grootbedrijf en hun vrienden in de regering staat er nog steeds enorm veel op het spel – meer dan 2 miljard ton CO2-uitstoot om precies te zijn. De nieuwe duurzaamheidswetten van de EU zijn ontworpen om ’s werelds grootste vervuilers in toom te houden en slachtoffers van misbruik door bedrijven te helpen gerechtigheid te krijgen. Het is zorgwekkend dat we de afgelopen weken lobbywerk vanuit de industrie hebben gezien om onderhandelingen te beïnvloeden en de reikwijdte en het verplichte karakter van de wetten drastisch te beperken. Naast de nieuwe drempelwaarde voor de bedrijfsomvang en de onduidelijkheid over de implementatieplicht, vormen de tweejarige opt-outclausule en de formulering over ‘bijdrage’ aan klimaatdoelen in plaats van ‘compatibiliteit’ een aanzienlijke verzwakking van deze wetten. De grote bedrijven waarvan we hebben aangetoond dat ze verwoestende vervuiling veroorzaken, mogen zich niet onttrekken aan klimaatverantwoordelijkheid – mensen in de EU en de rest van de wereld verdienen beter.”
Nieuwe bevindingen
Het onderzoek van Global Witness heeft het volgende uitgewezen:
De gecombineerde operationele emissies van bedrijven die onder de CSDDD van de EU vallen, bedragen meer dan 2 miljard ton CO2 – wat overeenkomt met bijna twee derde van de totale jaarlijkse emissies van de EU of de jaarlijkse emissies van ongeveer 450 miljoen auto’s.
De 15 meest vervuilende bedrijven die getroffen worden door de CSDDD-wetgeving, in volgorde van hun Scope 1- en 2-emissieniveaus, zijn:
- Arcelormittal SA (hoofdkantoor in Luxemburg)
- ExxonMobil Corp (hoofdkantoor – VS)
- Tata Steel Limited (hoofdkantoor – India)
- Heidelberg Materials AG (hoofdkantoor – Duitsland)
- Sasol Limited (hoofdkantoor – Zuid-Afrika)
- Shell PLC (hoofdkantoor – VK)
- RWE AG (hoofdkantoor – Duitsland)
- TotalEnergies SE (hoofdkantoor – Frankrijk)
- Lukoil PJSC (hoofdkantoor – Rusland)
- Philips 66 (hoofdkantoor – VS)
- Lausitz Energie Verwaltungs GmbH (hoofdkantoor – Duitsland)
- Linde PLC (hoofdkantoor – Ierland)
- Air Liquide (hoofdkantoor – Frankrijk)
- British Petroleum (BP) PLC (hoofdkantoor – VK)
- AP Moller-Maersk A/S (hoofdkantoor – Denemarken)
- Fossiele brandstofbedrijven Exxon en TotalEnergies, die de tweede en achtste grootste vervuilers zijn volgens Scope 1 en 2 emissiegegevens, hebben gelobbyd om de CSDDD-wetgeving af te schaffen of ernstig te verzwakken.
- De Duitse bedrijven Heidelberg Materials AG en RWE AG, evenals het Franse Air Liquide, werden door een woordvoerder van TotalEnergies in verband gebracht met een brief waarin werd opgeroepen tot afschaffing van de CSDDD.
- Buiten hun directe activiteiten bedragen de Scope 3-emissies van dezelfde bedrijven in totaal 23 miljard ton CO₂e.*
- Onder de nieuwe drempelwaarden (van 1.000 werknemers en een omzet van € 450 miljoen naar 5.000 werknemers en een omzet van € 1,5 miljard) is de scope van de CSDDD aanzienlijk ingeperkt.
- Bijna 1 miljard ton CO₂e aan Scope 1- en 2-emissies, en 9,4 miljard ton CO₂e aan Scope 3-emissies, vallen nu niet langer onder de klimaattransitieplannen onder deze nieuwe drempelwaarde.
Achtergrond van de stemming
Op 13 oktober 2025 stemden leden van de Commissie Juridische Zaken van het Europees Parlement voor een sterk afgezwakte versie van het CSDDD.
Op 22 oktober zal de plenaire vergadering van het Europees Parlement beslissen of zowel het standpunt van de commissie als haar mandaat om triloogonderhandelingen met de Raad te starten, worden aangenomen of verworpen.
Samen met het eerder aangenomen onderhandelingsstandpunt van de Raad van de EU (lidstaten), dreigen verschillende bepalingen de klimaattransitieplannen aanzienlijk te verwateren.
Klimaattransitieplannen vormen een belangrijk onderdeel van het CSDDD, omdat ze grote bedrijven wettelijk verplichten hun bedrijfsmodellen af te stemmen op het Akkoord van Parijs en de EU-doelstelling voor klimaatneutraliteit in 2050.
De voorgestelde wijzigingen omvatten het creëren van onduidelijkheid over de vereiste ambitie voor de implementatie van de plannen, het herformuleren van de doelstelling van compatibiliteit met het Akkoord van Parijs en klimaatneutraliteit in 2050 naar een loutere “bijdrage”, en het introduceren van een opt-out-clausule van twee jaar, waardoor deze klimaatplannen de eerste twee jaar niet verplicht zijn.
Deze voorstellen ondermijnen aanzienlijk wat bedoeld was als een bindend instrument voor klimaatverantwoording.
Bron: Global Witness

