In een RAAK-mkb-onderzoek gaan onderzoekers van hogescholen met partners uit de beroepspraktijk aan de slag met uitdagingen waar mkb-ondernemingen voor staan. Oplossingen voor de vraagstukken kunnen de vorm hebben van een prototype, een nieuwe werkwijze of een ander toepasbaar resultaat. De subsidieronde van maart 2025 heeft geresulteerd in de financiering van 17 onderzoeksprojecten. Hieronder vallen ook twee duurzaamheidsprojecten: Duurzaamheidskompas voor mkb (penvoerder Fontys) en Duurzame Waardeproposities voor het MKB ((penvoerder Hanze). De subsidie wordt verstrekt door Regieorgaan SIA, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Duurzaamheidskompas voor mkb

Het project ontwikkelt een praktische aanpak voor mkb-bedrijven om hun duurzaamheidsprestaties structureel effectief te meten, beheren en verbeteren. Door een pragmatische aanpak te bieden worden bedrijven geholpen om te voldoen aan regelgeving en duurzaamheid te integreren in hun bedrijfsvoering. Door kennisdeling en praktische ondersteuning creëert het project een schaalbare routekaart die niet alleen de betrokkenen helpt verduurzamen, maar ook toegepast kan worden bij andere mkb-bedrijven en opgenomen in onderwijsprogramma’s, zodat ook de toekomstige generatie klaar is voor een duurzame toekomst.

De hoofdvraag die in dit project beantwoord zal worden luidt als volgt: “Hoe kunnen mkb-bedrijven, afhankelijk van hun specifieke behoeften en volwassenheidsniveaus, duurzaamheidsprestaties systematisch en structureel verbeteren door middel van proactieve, innovatiegedreven duurzaamheidspraktijken, en tegelijkertijd klaar zijn voor wetgeving zoals de CSRD?

Duurzame Waardeproposities voor het MKB

Dit project helpt mkb-bedrijven bij het ontwikkelen van duurzame waardeproposities en communicatiestrategieën. Het doel is om maatschappelijke impact zichtbaar te maken zonder greenwashing. Het project resulteert uiteindelijk in een praktische handleiding met ontwerprichtlijnen voor de inrichting van het proces waarmee marketingprofessionals van mkb-bedrijven een duurzame waardepropositie voor hun eigen onderneming kunnen ontwikkelen en kunnen uitdragen.

Foto: Fontys

Bron: Regieorgaan SIA