Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft 40 miljoen euro toegekend aan Nederlandse transportbedrijven en exploitanten van waterstof tankstations via de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit. Met de subsidie kunnen transporteurs een waterstof truck aanschaffen voor de prijs van een batterij-elektrische truck (na subsidies). Daarmee kunnen zij de logistiek verduurzamen door een techniek-onafhankelijke keuze te maken die past bij de operatie van het bedrijf.

De interesse van de sector voor waterstofmobiliteit wordt primair gedreven vanuit:

  • Praktische voordelen, waarbij waterstof meer range, trekkracht en laadvermogen heeft.
  • Operationele uitvoerbaarheid, waarbij waterstof korte laadtijden heeft – zeker relevant in relatie tot personeelstekorten en efficiënt gebruik van assets.
  • Netcongestie, waarbij er onvoldoende netcapaciteit is om het volledige wagenpark om te zetten naar batterij-elektrisch.

In 2024 werd het initiële budget van 22 miljoen euro overschreven tot 40 miljoen euro. Dit jaar is de regeling wederom flink overtekend met maar liefst 55 miljoen euro in aanvragen tegenover een oorspronkelijk budget van 40 miljoen euro.

Waarom zowel waterstof tanken als e-laden?

De elektrificatie is in volle gang. Veel transportbedrijven investeren inmiddels in de inzet van batterij-elektrische trucks, zoals Cornelissen voor Albert Heijn. Toch zijn er situaties waarin het batterij-voertuig minder geschikt is. Bijvoorbeeld wanneer er dubbele diensten gedraaid worden, wanneer er veel kilometers gereden worden of wanneer flexibiliteit omtrent inzet vereist is. Waterstof tanken duurt immers net zo lang als het tanken van diesel. Van der Vlist, een transportbedrijf uit Groot-Ammers dat zich specialiseert in uitzonderlijk, groot en zwaar transport maakte in augustus al bekend om deze redenen in meerdere waterstof trucks van MAN te investeren.

Er is echter nog een scenario waarbij waterstof wordt gekozen als brandstof: netcongestie.

Deze zomer liet Tennet al weten dat de uitbreiding van het hoogspanningsnet in verschillende provincies veel vertraging oploopt.

Volgens RTV Utrecht duren de problemen bij Stedin omtrent netcongestie tot minimaal 2035, wat betekend dat ondernemers wachttijden van minstens 10 jaar voor de kiezen krijgen.

Netbeheerder Enexis waarschuwde in de Volkskrant al voor een toename van stroomuitval, waardoor klanten mogelijk enkele uren preventief in het donker moeten zitten.

Het gevolg is dat veel bedrijven in Nederland wél willen verduurzamen, maar dit elektrisch niet kunnen omdat zij geen passende aansluiting krijgen. In de logistieke operatie kunnen deze bedrijven met waterstof tóch al beginnen met verduurzamen.

Samenwerking als sleutel tot succes

Fountain Fuel is één van de partijen die deelnam aan het subsidietraject. De door hen opgezette samenwerking ‘Waterstof Cluster Duurzame Mobiliteit’ met inmiddels ruim 60 (logistieke) bedrijven en meerdere voertuigfabrikanten ontvangt dit jaar gezamenlijk ruim 15 miljoen euro. In 2024 ontving ditzelfde samenwerkingsverband (dat dit jaar fors is uitgebreid) al 8.2 miljoen euro aan subsidie.

Stephan Bredewold, directeur van Fountain Fuel, zegt: “Via onze stations Amersfoort, Rotterdam The Hague Airport en Nijmegen bieden wij nu al mogelijkheden voor e-laden en waterstof tanken. Dankzij de toekenning van deze subsidie kunnen wij het netwerk verder uitbreiden met de bouw of uitbreiding van meerdere locaties. Voor de transportsector is het van belang om het aantal tanklocaties uit te breiden. Dat doen wij door te bouwen aan een netwerk in Nederland en Europa bij steden met zero-emissie zones, langs TEN-T corridors en bij logistieke hotspots.
Waterstof in mobiliteit heeft goed werkende stations nodig in de nabijheid van relevante klanten. Pas dan overweegt men om de stap naar waterstof te maken. Wij noemen dat  “Connecting the Dots”.  De vergelijking met uitrol van mobiele telefonie in de jaren ‘90 dringt zich op.

Vooral rondom zendmasten groeide de vraag naar mobieltjes exponentieel omdat de technologie in de regio’s beschikbaar kwam.

De komende periode zullen wij de samenwerking met verschillende OEMs versterken, om zo het aanbod aan voertuigen (modellen) en de schaal van productie te vergroten, zodat ook in de periode 2026-2029-2032 kan worden voldaan aan de vraag naar modellen vanuit de markt. Daarbij zoeken wij oplossingen die complementair zijn aan batterij-elektrisch; gezien de nijpende netcongestie is het hard nodig dat er meer opties zijn dan alleen ‘de stekker’.”

Bron: Fountain Fuel