De Europese kunststofrecyclers hebben de handen ineengeslagen voor de campagne ‘Elephant in the Room – Ring the Bell for Recycling’, waarin wordt opgeroepen tot dringende EU-actie om de kapotte recyclingeconomie aan te pakken en de toekomst van de Europese circulaire kunststofeconomie veilig te stellen.

Ondanks € 5 miljard aan investeringen tussen 2020 en 2023 en 12,5 miljoen ton geïnstalleerde capaciteit, staan ​​recyclers nu voor een existentiële crisis. De lage vraag naar gerecyclede kunststoffen, het aanhoudende kostenvoordeel van nieuwe materialen, onvoldoende wettelijke prikkels en een toename van te lage importprijzen ondermijnen een sector die essentieel is voor de Europese klimaat- en circulariteitsdoelstellingen.

Het probleem is structureel. Nieuwe kunststoffen genieten een oneerlijk economisch voordeel: hun prijzen weerspiegelen de werkelijke milieu- en gezondheidskosten van plasticvervuiling niet, terwijl subsidies voor fossiele brandstoffen de markt blijven verstoren en nieuwe kunststoffen kunstmatig goedkoop houden. Zonder deze onevenwichtigheden te corrigeren, kunnen gerecyclede kunststoffen niet concurreren op een gelijk speelveld. In heel Europa worden recyclingbedrijven al gedwongen hun deuren te sluiten. Als er nu geen daadkrachtige maatregelen worden genomen, zal Europa slaapwandelend afstevenen op de ineenstorting van zijn recyclingindustrie – zonder dat er tegen de tijd dat de Verordening Verpakking en Verpakkingsafval (PPWR) van kracht wordt, geen rendabele recyclebedrijven meer over zijn, waardoor het continent afhankelijk wordt van nieuw plastic en import.

“De olifant in de kamer is onmiskenbaar: recyclebaarheid alleen kan de Europese plasticafvalcrisis niet oplossen. Zonder systemische verandering zal Europa zijn recycling- en gerecyclede inhoudsdoelen niet halen. Het is tijd om de bel te luiden voor recyclinghervorming”, aldus Willemijn Peeters, CEO van Searious Business, de leidende organisatie van de campagne.

Een oproep aan beleidsmakers en de industrie

De coalitie dringt er bij EU-beleidsmakers op aan daadkrachtig op te treden door:

  • De kostenkloof tussen nieuw en gerecycled plastic te dichten en de winstgevendheid te waarborgen door middel van sterkere uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (EPR) en marktgebaseerde prikkels.
  • Strikte normen en certificering af te dwingen voor geïmporteerd recyclaten om de kwaliteit, veiligheid en traceerbaarheid te beschermen.
  • De Verordening Verpakkingen en Verpakkingsafval (PPWR) te versterken en te implementeren met afdwingbare doelstellingen voor gerecycled materiaal.
  • Marktverstoringen te corrigeren door subsidies voor fossiele brandstoffen geleidelijk af te schaffen en externe milieukosten te internaliseren.
  • Investeren in infrastructuur en innovatie om de toegang tot hoogwaardige grondstoffen te vergroten.
  • Het concurrentievermogen van recyclers te ondersteunen door middel van financieringsinstrumenten zoals kredietgaranties en EU-financiering.

Tegelijkertijd wordt van producenten, verwerkers en merken verwacht dat zij hun gebruik van gerecycled materiaal verhogen, wat bijdraagt ​​aan de reële vraag naar Europees recyclaten en innovatie in de gehele kunststofwaardeketen stimuleert. In de

Schijnwerpers op K-Messe 2025

De campagne staat centraal op K-Messe (8-15 oktober, Düsseldorf), ’s werelds grootste kunststofbeurs. Een symbolische Elephant High Striker zal langs de stands lopen en deelnemers uitnodigen om letterlijk “de bel te luiden voor recycling” en zich bij de beweging aan te sluiten.

Momentum opbouwen

In de aanloop naar K-Messe nodigt de coalitie recyclebedrijven, merken, beleidsmakers en belanghebbenden in de kunststofwaardeketen uit om de Industry Statement te ondertekenen op: http://www.seariousbusiness.com/elephant-in-the-room#industrystatement

Na de campagne zal de ondertekende verklaring formeel worden overhandigd aan de Europese Commissie namens de industrie, waarmee een gezamenlijke oproep tot dringende markthervormingen wordt geuit.

“Het gaat niet alleen om afvalbeheer, maar ook om het toekomstige concurrentievermogen en de klimaatdoelstellingen van Europa. Door samen te werken, kunnen we ervoor zorgen dat
recycling een eerlijke kans krijgt”, voegde Peeters eraan toe.

Bron: Searious Business